Uchwała Rady Nr 27 - załącznik 1

Załącznik do uchwały

Załącznik Nr 1

do uchwały Rady Miasta Sejny

Nr IV/27/03 z dnia 28 lutego 2003r.

ROZDZIAŁ I.

Postanowienia ogólne.

        • 1

Sołectwo Sejny zwane dalej sołectwem stanowi jednostkę pomocniczą gminy Miasta Sejny dla wykonywania jej zadań i nie posiada osobowości prawnej.

        • 2

Organy Sołectwa działają zgodnie z przepisami ustaw, statutu gminy i postanowieniami niniejszego statutu.

ROZDZIAŁ II.

Zakres działania i zadania Sołectwa.

        • 3

            1. Do zakresu działania należą wszystkie sprawy publiczne Sołectwa nie zastrzeżone ustawami i statutem gminy na rzecz organów gminy, organów rządowej administracji ogólnej i innych podmiotów, a w szczególności:

              1. zarządzanie i korzystanie z mienia komunalnego a także rozporządzanie dochodami z tego źródła;

              2. opiniowanie projektów uchwał Rady Miasta Sejny w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców Sołectwa, a także w innych sprawach jeżeli o taką opinię wystąpi Rada Miasta;

              3. występowanie do Rady Miasta o rozpatrzenie spraw publicznych Sołectwa lub jego części, których załatwienie wykracza poza możliwości Sołectwa;

              4. współpraca z radnymi, głównie przez ułatwienie im kontaktu z wyborcami;

              5. współpraca z właściwymi organami w zakresie ochrony zdrowia, pomocy społecznej, oświaty, kultury fizycznej, porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej;

              6. organizowanie przez mieszkańców Sołectwa wspólnych prac społecznie użytecznych.

                • 4

          Sołectwo może poprzez swoje organy wykonywać także inne zadania zlecone przez organy gminy lub inne podmioty.

          ROZDZIAŁ III.

          Organy Sołectwa

                • 5

                    1. Organami sołectwa są:

                      1. Zebranie wiejskie;

                      2. Sołtys.

                    2. Działania Sołtysa wspomaga Rada Sołecka.

                        • 6

                  Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej trwa 4 lata.

                        • 7

                            1. Zebranie Wiejskie jest organem uchwałodawczym Sołectwa.

                            2. Prawo do udziału w Zebraniu Wiejskim maja wszyscy mieszkańcy Sołectwa, posiadający czynne prawo wyborcze do rad gmin.

                                • 8

                                    1. Zebrania Wiejskie zwoływane są przez Sołtysa z własnej inicjatywy lub na wniosek organów gminy w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 2 razy w roku.

                                    2. Sołtys obowiązany jest również zwołać Zebranie Wiejskie na pisemny wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu. W takim przypadku zebranie powinno być zwołane w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku.

                                    3. Jeżeli Sołtys nie wykona obowiązku zwołania Zebrania Wiejskiego, bądź nie może tego uczynić, Zebranie Wiejskie zwołuje Burmistrz Miasta konsultując się w miarę potrzeb z Radą Sołecką.

                                        • 9

                                            1. O miejscu i terminie zwołania Zebrania Wiejskiego mieszkańców Sołectwa zawiadamia Sołtys w sposób zwyczajowo przyjęty w Sołectwie, co najmniej na 5 dni przed wyznaczonym terminem, chyba, że cel zwołania zebrania uzasadnia przyjęcie krótszego terminu.

                                            2. Zebranie jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 1/5 uprawnionych.

                                            3. Jeżeli w zebraniu nie wzięło udziału wymagana liczba mieszkańców, Sołtys wyznacza ponowny termin zebrania, które jest ważne bez względu na liczbę jego uczestników. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

                                                • 10

                                                    1. Zebraniu Wiejskiemu przewodniczy Sołtys.

                                                    2. Zebranie może wybrać innego przewodniczącego obrad.

                                                        • 11

                                                            1. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. Zebranie Wiejskie może postanowić o tajności głosowania.

                                                            2. Uchwały podpisuje Przewodniczący Zebrania.

                                                                • 12

                                                                    1. Do wyłącznej właściwości Zebrania Wiejskiego należy:

                                                                      1. Wybór i odwołanie Sołtysa, Zastępcy Sołtysa, członków Rady Sołeckiej;

                                                                      2. Podejmowanie uchwał w sprawach zarządu mieniem komunalnym oraz sposobu wykorzystania dochodów z tego mienia;

                                                                      3. Opiniowanie projektów uchwał Rady Miasta w sprawach lokalnych Sołectwa;

                                                                      4. Decydowanie o potrzebie, rodzaju i zakresie wykonania przez mieszkańców Sołectwa wspólnych prac społecznie użytecznych;

                                                                      5. Rozpatrywanie rocznych sprawozdań i ocena pracy Sołtysa z punktu widzenia interesów Sołectwa.

                                                                        • 13

                                                                            1. Sołtys jest organem wykonawczym Zebrania Wiejskiego i reprezentuje Sołectwo na zewnątrz.

                                                                            2. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.

                                                                            3. W czasie niemożliwości pełnienia urzędu przez Sołtysa spowodowanej chorobą, dłuższym wyjazdem lub innymi przemijającymi okolicznościami obowiązki przejmuje zastępca Sołtysa.

                                                                                • 14

                                                                                    1. Do zadań Sołtysa w szczególności należy:

                                                                                      1. Sprawowanie zwykłego zarządu mieniem komunalnym przekazanym Sołectwu do korzystania;

                                                                                      2. Przygotowanie projektów uchwał Zebrania Wiejskiego;

                                                                                      3. Realizacja i kontrola wykonania uchwał Zebrania Wiejskiego;

                                                                                      4. Organizacyjne zapewnienie warunków do odbycia Zebrania Wiejskiego, posiedzeń Rady Sołeckiej oraz spotkań radnych z terenu Sołectwa z wyborcami, a także innych zebrań i spotkań zwoływanych z inicjatywy Burmistrza Miasta;

                                                                                      5. Współpraca z organami Gminy Miasta Sejny;

                                                                                    2. Funkcja Sołtysa jako organu wykonawczego Zebrania Wiejskiego pełniona jest honorowo.

                                                                                        • 15

                                                                                  Sołtys przynajmniej raz w roku składa na Zebraniu Wiejskim sprawozdanie z całokształtu swojej działalności.

                                                                                        • 16

                                                                                            1. Rada Sołecka składa się z 3 osób i jest organem opiniodawczo - doradczym Sołtysa w zakresie sprawowania jego funkcji.

                                                                                            2. Posiedzenie Rady Sołeckiej zwołuje Sołtys stosownie do potrzeb wynikających z jego bieżącej działalności i przewodniczy obradom.

                                                                                                • 17

                                                                                                    1. Do zadań i kompetencji Rady Sołeckiej należy:

                                                                                                      1. Zbieranie wniosków i innych wystąpień mieszkańców w sprawach sołectwa;

                                                                                                      2. Podejmowanie uchwał w sprawie przeznaczenia środków finansowych będących w dyspozycji Sołectwa oraz przekazywanie tych uchwał do realizacji Sołtysowi;

                                                                                                      3. Sporządzanie projektów wystąpień w sprawach wykraczających poza możliwości ich realizacji w ramach Sołectwa;

                                                                                                      4. Inicjowanie działań społecznie użytecznych dla sołectwa i jego mieszkańców.

                                                                                                        • 18

                                                                                                  Rada Sołecka podejmuje uchwały jawnie i zwykłą większością głosów.

                                                                                                  ROZDZIAŁ IV.

                                                                                                  Zasady i tryb wyboru Sołtysa, zastępcy Sołtysa i członków Rady Sołeckiej.

                                                                                                        • 19

                                                                                                            1. Wybory Sołtysa, zastępcy Sołtysa i członków Rady Sołeckiej zarządza w drodze uchwały Rada Miasta, tak by one mogły odbyć się nie później niż w ciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia kadencji Rady Miasta.

                                                                                                            2. Zebranie Wiejskie w sprawie wyboru Sołtysa,. Zastępcy Sołtysa i członków Rady Sołeckiej zwoływane jest przez Burmistrza Miasta, który w uzgodnieniu z ustępującym Sołtysem ustala dzień, godzinę i miejsce zebrania. O dacie i miejscu zebrania mieszkańców sołectwa zawiadamia z up. Burmistrza Sołtys, co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem.

                                                                                                            3. Przewodniczącym Zebrania może być osoba wskazana przez Burmistrza Miasta lub wybrana przez Zebranie Wiejskie.

                                                                                                                • 20

                                                                                                                    1. Wyboru Sołtysa, zastępcy Sołtysa i członków Rady Sołeckiej Zebranie Wiejskie dokonuje w głosowaniu tajnym, bezpośrednim i spośród nieograniczonej liczby kandydatów posiadających czynne prawo wyborcze do rad gmin.

                                                                                                                    2. Uprawnionymi do głosowania są stali mieszkańcy Sołectwa posiadający prawo wyborcze do rad gmin.

                                                                                                                    3. Kandydatami do organów Sołectwa nie mogą być osoby skazane za przestępstwo popełnione z winy umyślnej.

                                                                                                                        • 21

                                                                                                                            1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie 3 osób, wybrana spośród uprawnionych do głosowania uczestników zebrania. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca na stanowisko Sołtysa, jego zastępcy lub członka Rady Sołeckiej.

                                                                                                                            2. Do zadań komisji skrutacyjnej należy przyjęcie zgłoszeń kandydatów i ustalenie czy nie istnieją przeszkody, o jakich mowa w § 20 ust.3 , przeprowadzenie głosowania, ustalenie i ogłoszenie jego wyników oraz sporządzenie protokołu o wynikach wyborów. Protokół podpisują wszyscy członkowie komisji.

                                                                                                                            3. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy otrzymali największą liczbę głosów.

                                                                                                                                • 22

                                                                                                                                    1. Dla dokonania wyborów przez Zebranie Wiejskie wymagana jest osobista obecność co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa.

                                                                                                                                    2. O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano niezbędnego kworum, wybory w nowym terminie mogą być przeprowadzone bez względu na liczbę obecnych na zebraniu.

                                                                                                                                        • 23

                                                                                                                                            1. Odwołania Sołtysa przed upływem kadencji może dokonać Zebranie Wiejskie z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Miasta.

                                                                                                                                            2. Odwołanie następuje w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania uczestników zebrania.

                                                                                                                                            3. Odwołanie Rady Sołeckiej lub poszczególnych jej członków przed upływem kadencji następuje na wniosek Sołtysa. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

                                                                                                                                                • 24

                                                                                                                                                    1. W razie odwołania Sołtysa Rada Miasta zarządza ponowne wybory.

                                                                                                                                                    2. Ponowne wybory do Rady Sołeckiej zarządza Sołtys.

                                                                                                                                                    3. Przepisów ust.1 nie stosuje się jeżeli do upływu kadencji Sołtysa pozostało nie więcej niż 6 miesięcy. W tym przypadku obowiązki Sołtysa pełni jego zastępca.

                                                                                                                                                  ROZDZIAŁ V.

                                                                                                                                                  Postanowienia końcowe.

                                                                                                                                                        • 25

                                                                                                                                                            1. Działalność Sołtysa kontroluje Rada Miasta Sejny. Kontrole te przeprowadzane są poprzez Komisję Rewizyjną Rady lub przez Komisję powołana do tego celu przez Radę Miasta.

                                                                                                                                                            2. Kontrolą powinno być objęte:

                                                                                                                                                              1. Prawidłowość zwoływania Zebrania Wiejskiego;

                                                                                                                                                              2. Prawidłowość podejmowania uchwał przez Zebranie Wiejskie;

                                                                                                                                                              3. Celowość i prawidłowość gospodarowania mieniem gminnym przekazanym Sołectwu do korzystania;

                                                                                                                                                              4. Sprawność informowania mieszkańców Sołectwa przez Sołtysa o uchwałach Rady Miasta i najistotniejszych sprawach Miasta.

                                                                                                                                                            3. Kontrole przeprowadzane są w trakcie Zebrania Wiejskiego z udziałem Komisji Rewizyjnej oraz poprzez zbieranie wniosków od mieszkańców Sołectwa.

                                                                                                                                                                • 26

                                                                                                                                                          Zmiany zapisów w niniejszym Statucie dokonuje Rada Miasta Sejny.

                                                                                                                                                                • 27

                                                                                                                                                          W przypadku spornym postanowienia Statutu interpretuje wiążąco Burmistrz Miasta Sejny.

                                                                                                                                                          03-05-06 05:42:56

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miasta w Sejnach

Wytwarzający/odpowiadający: Lech Koneszko

Wprowadzający: Lech Koneszko

Data modyfikacji: 2003-05-06

Opublikował: Jan Lupo

Data publikacji: 2003-05-06