Uchwala rady Nr 18

UCHWAŁA Nr III/ 18/02
  • UCHWAŁA Nr III/ 18/02

  • RADY MIASTA SEJNY

  • z dnia 30 grudnia 2002r.

w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Sejny.

      • Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 mar5ca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591: z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984 i Nr 153, poz. 1271) uchwala się, co następuje:

        • 1

          • Uchwala się Statut Miasta Sejny stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

        • 2

          • Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Sejny.

        • 3

          • Traci moc uchwała Nr XXXIV/219/2001 Rady Miasta w Sejnach z dnia 30 listopada 2001 roku w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Sejny (Dz. U. Woj. Podl. z 2002r. Nr 2, poz. 11).

        • 4

          • Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

Przewodniczący Rady

Andrzej Mocarski

Załącznik nr 1

do uchwały Nr III/ /02 Rady Miasta Sejny

z dnia 30 grudnia 2002r.

STATUT MIASTA SEJNY

          • Rozdział I.

          • Postanowienia ogólne.

        • 1

            1. Gmina Miasta Sejny, zwana dalej w niniejszym statucie „Gminą” jest wspólnotą samorządową obejmującą wszystkich mieszkańców z terenu miasta.

            2. Granice terytorialne określa plan Miasta stanowiący załącznik Nr 1 do statutu.

            3. Herbem Miasta Sejny jest profil głowy tura przebitej mieczem i włócznią, skierowany frontem w lewą stronę tarczy na czerwonym tle. Wzór herbu stanowi załącznik Nr 2 do statutu.

            4. Flagą Miasta Sejny jest prostokątny płat tkaniny złożony z dwóch równych pasów pionowych: czerwonego z herbem Miasta i zielonego z białym falistym pasem. Proporcje flagi wynoszą 5 : 8. Wzór flagi stanowi załącznik Nr 3 do statutu.

    • 2

        1. Gmina jest położona w województwie podlaskim i obejmuje obszar 449 ha.

        2. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwo oraz osiedla.

  • 3

    • Siedzibą organów Gminy jest miasto Sejny.

  • 4

      1. Gmina wykonuje określone ustawą zadania publiczne w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność.

      2. Gmina posiada osobowość prawną.

      3. Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.

      4. 5

          1. Użyte w Statucie Gminy Miasta Sejny sformułowania oznaczają:

                1. Gmina - Gmina Miasta Sejny;

                2. Rada - Rada Miasta Sejny;

                3. Radny - Radny Miasta Sejny;

                4. Przewodniczący - Przewodniczący Rady Miasta Sejny;

                5. Wiceprzewodniczący - Wiceprzewodniczący Rady Miasta Sejny;

                6. Komisja - Komisja Stała Rady Miasta Sejny;

                7. Burmistrz - Burmistrz Miasta Sejny;

                8. Klub - Klub Radnych Rady Miasta Sejny;

                9. Zastępca Burmistrza - Zastępca Burmistrza Miasta Sejny;

                10. Urząd - Urząd Miasta Sejny;

                11. Statut - Statut Gminy Miasta Sejny.

            • Rozdział II.

            • Zakres działania i zadania Gminy.

          • 6

              1. Dla realizacji celu określonego w statucie Gmina wykonuje zadania własne oraz zlecone przez administrację rządową.

              2. Zadania własne obejmują w szczególności sprawy:

                1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

                2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

                3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

                4. lokalnego transportu zbiorowego;

                5. ochrony zdrowia;

                6. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

                7. gminnego budownictwa mieszkaniowego;

                8. edukacji publicznej;

                9. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury;

                10. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

                11. targowisk i hal targowych;

                12. zieleni gminnej i zadrzewień;

                13. cmentarzy gminnych;

                14. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej;

                15. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

                16. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;

                17. wspierania i upowszechniania idei samorządowej;

                18. promocji Gminy;

                19. współpracy z organizacjami pozarządowymi;

                20. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

              3. Ponadto Gmina wykonuje zadania zlecone wynikające z ustaw szczególnych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji, przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów oraz zadania przejęte od administracji rządowej w drodze porozumienia.

              4. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

              5. Na zadania zlecone i przejęte w drodze porozumienia Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania tych zadań.

              6. W celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik Nr 4 do Statutu.

              7. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania miedzy jednostkami samorządu terytorialnego.

              8. Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.

                    • Rozdział III.

                    • Referendum lokalne.

                  • 7

                      1. Referendum lokalne może być przeprowadzone w każdej ważnej sprawie dla Gminy mieszczącej się w zakresie zadań i kompetencji organów Gminy lub w sprawie odwołania organu stanowiącego tej jednostki.

                      2. Referendum przeprowadza się z inicjatywy Rady Miasta lub na wniosek co najmniej 10% uprawnionych do głosowania mieszkańców Gminy.

                      3. Zasady i tryb przeprowadzania referendum określa odrębna ustawa.

                    Rozdział IV.

                    Zasady działania organów Gminy.

                          • 8

                              1. Gmina działa poprzez swoje organy.

                              2. Organami Gminy są: Rada Miasta i Burmistrz Miasta.

                      • 9

                          1. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

                          2. Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia jej Komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów Gminy i Komisji Rady Gminy.

                          3. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa załącznik Nr 5 do statutu.

                  • 10

                      1. Organem stanowiącym i kontrolnym z zastrzeżeniem § 7 jest Rada Miasta, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych mających na celu zaspokojenie potrzeb mieszkańców Gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.

                      2. Rada składa się z 15 Radnych wybranych na okres 4 lat licząc od dnia wyboru.

              • 11

                  1. Do wyłącznej właściwości Rady należy:

                    1. uchwalanie Statutu Miasta;

                    2. ustalanie wynagrodzeń Burmistrza , stanowienie o kierunkach działania Burmistrza oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;

                    3. powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowy budżetu, oraz Sekretarza Gminy - na wniosek Burmistrza;

                    4. uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi z tego tytułu;

                    5. uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;

                    6. uchwalanie programów gospodarczych;

                    7. ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki;

                    8. podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach;

                    9. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

                      1. określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,

                      2. emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza,

                      3. zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

                      4. ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym,

                      5. zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę,

                      6. tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

                      7. określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,

                      8. tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich w majątek,

                      9. ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza w roku budżetowym,

                    10. określanie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania;

                    11. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym;

                    12. podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku;

                    13. podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowanie do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych;

                    14. podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników;

                    15. nadawanie tytułu honorowego obywatela Sejn;

                    16. podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów;

                    17. stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

                      • 12

                          1. Rada kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy; w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

                          2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie Radni.

                          3. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być Przewodniczący ani Wiceprzewodniczący Rady.

                          4. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi.

                          5. Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i formach wskazanych w uchwałach Rady.

                          6. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Komisji zgodnie z planem pracy Komisji, oraz w miarę potrzeb na zlecenie Rady.

                          7. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin Komisji Rewizyjnej, stanowiący załącznik Nr 6 do Statutu.

                  • 13

                      1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

                      2. Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje jego zastępca.

                      3. Funkcji, o której mowa w ust. 1 nie można łączyć z funkcją członka Komisji Rewizyjnej.

                      4. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej

                        Metryka strony

                        Udostępniający: Urząd Miasta w Sejnach

                        Wytwarzający/odpowiadający: Lech Koneszko

                        Wprowadzający: Lech Koneszko

                        Data modyfikacji: 2003-05-06

                        Opublikował: Jan Lupo

                        Data publikacji: 2003-05-06