Uchwala rady Nr 18
UCHWAŁA Nr III/ 18/02
RADY MIASTA SEJNY
z dnia 30 grudnia 2002r.
w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Sejny.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 mar5ca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591: z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984 i Nr 153, poz. 1271) uchwala się, co następuje:
1
Uchwala się Statut Miasta Sejny stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Sejny.
3
Traci moc uchwała Nr XXXIV/219/2001 Rady Miasta w Sejnach z dnia 30 listopada 2001 roku w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Sejny (Dz. U. Woj. Podl. z 2002r. Nr 2, poz. 11).
4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodniczący Rady
Andrzej Mocarski
Załącznik nr 1
do uchwały Nr III/ /02 Rady Miasta Sejny
z dnia 30 grudnia 2002r.
STATUT MIASTA SEJNY
Rozdział I.
Postanowienia ogólne.
1
Gmina Miasta Sejny, zwana dalej w niniejszym statucie „Gminą” jest wspólnotą samorządową obejmującą wszystkich mieszkańców z terenu miasta.
Granice terytorialne określa plan Miasta stanowiący załącznik Nr 1 do statutu.
Herbem Miasta Sejny jest profil głowy tura przebitej mieczem i włócznią, skierowany frontem w lewą stronę tarczy na czerwonym tle. Wzór herbu stanowi załącznik Nr 2 do statutu.
Flagą Miasta Sejny jest prostokątny płat tkaniny złożony z dwóch równych pasów pionowych: czerwonego z herbem Miasta i zielonego z białym falistym pasem. Proporcje flagi wynoszą 5 : 8. Wzór flagi stanowi załącznik Nr 3 do statutu.
2
Gmina jest położona w województwie podlaskim i obejmuje obszar 449 ha.
W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwo oraz osiedla.
3
Siedzibą organów Gminy jest miasto Sejny.
4
Gmina wykonuje określone ustawą zadania publiczne w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność.
Gmina posiada osobowość prawną.
Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.
5
Użyte w Statucie Gminy Miasta Sejny sformułowania oznaczają:
Gmina - Gmina Miasta Sejny;
Rada - Rada Miasta Sejny;
Radny - Radny Miasta Sejny;
Przewodniczący - Przewodniczący Rady Miasta Sejny;
Wiceprzewodniczący - Wiceprzewodniczący Rady Miasta Sejny;
Komisja - Komisja Stała Rady Miasta Sejny;
Burmistrz - Burmistrz Miasta Sejny;
Klub - Klub Radnych Rady Miasta Sejny;
Zastępca Burmistrza - Zastępca Burmistrza Miasta Sejny;
Urząd - Urząd Miasta Sejny;
Statut - Statut Gminy Miasta Sejny.
Rozdział II.
Zakres działania i zadania Gminy.
6
Dla realizacji celu określonego w statucie Gmina wykonuje zadania własne oraz zlecone przez administrację rządową.
Zadania własne obejmują w szczególności sprawy:
ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
lokalnego transportu zbiorowego;
ochrony zdrowia;
pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
gminnego budownictwa mieszkaniowego;
edukacji publicznej;
kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury;
kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
targowisk i hal targowych;
zieleni gminnej i zadrzewień;
cmentarzy gminnych;
porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej;
utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
wspierania i upowszechniania idei samorządowej;
promocji Gminy;
współpracy z organizacjami pozarządowymi;
współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
Ponadto Gmina wykonuje zadania zlecone wynikające z ustaw szczególnych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji, przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów oraz zadania przejęte od administracji rządowej w drodze porozumienia.
Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.
Na zadania zlecone i przejęte w drodze porozumienia Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania tych zadań.
W celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik Nr 4 do Statutu.
Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania miedzy jednostkami samorządu terytorialnego.
Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.
Rozdział III.
Referendum lokalne.
7
Referendum lokalne może być przeprowadzone w każdej ważnej sprawie dla Gminy mieszczącej się w zakresie zadań i kompetencji organów Gminy lub w sprawie odwołania organu stanowiącego tej jednostki.
Referendum przeprowadza się z inicjatywy Rady Miasta lub na wniosek co najmniej 10% uprawnionych do głosowania mieszkańców Gminy.
Zasady i tryb przeprowadzania referendum określa odrębna ustawa.
8
Gmina działa poprzez swoje organy.
Organami Gminy są: Rada Miasta i Burmistrz Miasta.
9
Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia jej Komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów Gminy i Komisji Rady Gminy.
Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa załącznik Nr 5 do statutu.
10
Organem stanowiącym i kontrolnym z zastrzeżeniem § 7 jest Rada Miasta, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych mających na celu zaspokojenie potrzeb mieszkańców Gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.
Rada składa się z 15 Radnych wybranych na okres 4 lat licząc od dnia wyboru.
11
Do wyłącznej właściwości Rady należy:
uchwalanie Statutu Miasta;
ustalanie wynagrodzeń Burmistrza , stanowienie o kierunkach działania Burmistrza oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;
powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowy budżetu, oraz Sekretarza Gminy - na wniosek Burmistrza;
uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi z tego tytułu;
uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
uchwalanie programów gospodarczych;
ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki;
podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach;
podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,
emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza,
zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym,
zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę,
tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,
tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich w majątek,
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza w roku budżetowym,
określanie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania;
podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym;
podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku;
podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowanie do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych;
podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników;
nadawanie tytułu honorowego obywatela Sejn;
podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów;
stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.
12
Rada kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy; w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie Radni.
Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być Przewodniczący ani Wiceprzewodniczący Rady.
Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi.
Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i formach wskazanych w uchwałach Rady.
Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Komisji zgodnie z planem pracy Komisji, oraz w miarę potrzeb na zlecenie Rady.
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin Komisji Rewizyjnej, stanowiący załącznik Nr 6 do Statutu.
13
Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
Zadaniem Przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje jego zastępca.
Funkcji, o której mowa w ust. 1 nie można łączyć z funkcją członka Komisji Rewizyjnej.
Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej
Metryka strony
Rozdział IV.
Zasady działania organów Gminy.