Protokół z obrad Sesji Rady Nr 13

PROTOKÓŁ NR XIII/03 z obrad XIII Sesji Rady Miasta Sejny odbytej w dniu 30 grudnia 2003 r.
PROTOKÓŁ NR XIII/03

PROTOKÓŁ NR XIII/03

z obrad XIII Sesji Rady Miasta Sejny

odbytej w dniu 30 grudnia 2003 r.

Sesja Rady Miasta rozpoczęła się dnia 30 grudnia 2003 r. o godz. 10.00

Sesja Rady Miasta zakończyła się dnia 30 grudnia 2003 r. o godz. 12.30

Sesja odbyła się w sali narad Urzędu Miasta Sejny.

W obradach XIII Sesji Rady Miasta Sejny wzięło udział 12 radnych, zgodnie z załączoną listą obecności.

Radni nieobecni na sesji:

  1. Radny Zdzisław Daniłowicz

  2. Radny Tadeusz Falejczyk

Ponadto w obradach udział wzięli:

1. Pan Jan Stanisław Kap - Burmistrz Miasta Sejny

2. Pani Halina Chomicz - Skarbnik Gminy Miasta Sejny

3. Pani Aleksandra Kaklin - Sekretarz Gminy Miasta Sejny

4. Pan Romuald Kisiel - Dyrektor ZGKMWiK w Sejnach

5. Pan Dariusz Tomczyk - Dyrektor Ośrodka Kultury w Sejnach

6. Pani Bożena Twardowska - Dyrektor Szk. Podst. Nr 1 w Sejnach

7. Pani Renata Czeszkiewicz - Dyrektor Szk. Podst. Nr 2 w Sejnach

8. Pani Beata Dźwilewska - Dyrektor Przedszkola Miejskiego Nr 1 w Sejnach

9. Pani Aldona Wasilczyk - Przewodnicząca Zarządu Osiedla

10. Pani Janina Strzyżewska - Radca Prawny Urzędu Miasta Sejny

Obrady XIII Sesji Rady Miasta Sejny otworzył i im przewodniczył Pan Andrzej Mocarski - Przewodniczący Rady Miasta Sejny wypowiadając następujące słowa:

„Otwieram obrady XIII Sesji Rady Miasta Sejny”.

Następnie stwierdził prawomocność obrad i przedstawił przedłożony radnym proponowany porządek obrad, do którego zgłosił uzupełnienie o punkt 8 w brzmieniu:

„8. Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Miasta Sejny do udzielenia poręczenia”.

Pozostałe punkty porządku obrad zostają przesunięte w górę o 1 pozycję.

Radni jednogłośnie przyjęli porządek XIII Sesji Rady Miasta łącznie ze zgłoszoną autopoprawką.

Porządek obrad:

  1. Otwarcie obrad.

  2. Przyjęcie porządku obrad.

  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

  4. Sprawozdanie Burmistrza Miasta Sejny ze swoich prac od ostatniej sesji.

  5. Interpelacje radnych.

  6. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta Sejny na 2003 r.

  7. Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Miasta Sejny do zaciągania kredytów krótkoterminowych w 2004 roku w rachunku bieżącym.

  8. Podjęcie uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Miasta Sejny do udzielenia poręczenia.

  9. Podjęcie uchwały w sprawie wysokości dodatków mieszkaniowych.

  10. Podjęcie uchwały w sprawie najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych na terenie miasta Sejny.

  11. Omówienie nowych zasad finansowania miasta i wprowadzenie do projektu budżetu miasta Sejny na 2004 r.

  12. Podjęcie uchwały w sprawie planu pracy Rady Miasta Sejny na 2004 r.

  13. Odpowiedzi na interpelacje.

  14. Sprawy różne.

  15. Zakończenie obrad.

Do pkt 3.

Rada Miasta jednogłośnie przyjęła protokół z obrad XII Sesji Rady Miasta Sejny, która odbyła się 16 grudnia 2003 r.

Do pkt 4.

Burmistrz Miasta Sejny - Pan Jan Stanisław Kap - przedstawił sprawozdanie ze swoich prac od ostatniej sesji:

  1. w dniu 22 grudnia 2003 r. w Krasnopolu i 29 grudnia 2003 r. w Sejnach odbyły się posiedzenia Społecznej Rady Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sejnach. Posiedzenia były poświęcone bardzo ważnej sprawie, aby dokonać zmian w Statucie SP ZOZ Sejny. Chodziło o wprowadzenie do Statutu takiego zapisu, aby SP ZOZ Sejny mógł prowadzić działalność z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej. Na spotkaniu w dniu 29 grudnia 2003 r. większością głosów (4 glosy za, przy 3 głosach przeciwnych) został wprowadzony do Statutu SP ZOZ Sejny zapis, pozwalający na prowadzenie działalności z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej. Zapis ten wymaga zatwierdzenia przez Radę Powiatu Sejny. Chodziło o to, że SP ZOZ Sejny został zaproszony do wzięcia udziału w negocjacjach na prowadzenie podstawowej opieki zdrowotnej.

  2. w dniu 23 grudnia 2003 r. był w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku gdzie podpisał umowę na zaciągnięcie pożyczki i dotację na zakup wozu asenizacyjnego dla ZGKMWiK w Sejnach.

  3. w dniach 22 - 24 grudnia 2003 r. tradycyjnie brał udział w wielu miejscach w opłatku wigilijnym.

Do pkt 5.

Podczas obrad sesji Rady Miasta radni złożyli następujące interpelacje i zapytania:

Radna Małgorzata Gruda

  1. Prosi, aby Pan Burmistrz powiedział coś więcej na temat projektu, który był przedstawiany w Białymstoku. Jak duża będzie to inwestycja i jaki będzie jej koszt? Kto będzie za ten program odpowiedzialny i jakie są do realizacji tego programu przygotowania?

Radna Ewa Meyza

  1. Po wczorajszym posiedzeniu Komisji Oświaty, Spraw Socjalnych, Zdrowia i Kultury dużo myślała na temat dodatków mieszkaniowych. Szczególnie chodzi o podanie kto i jaki zespół prowadzi weryfikację dodatków mieszkaniowych? Chce też wiedzieć na jakiej zasadzie są wybierani poszczególni mieszkańcy starający się o dodatki mieszkaniowe do tej weryfikacji? W dniu wczorajszym rozmawiała w wieloma osobami, które otrzymują dodatki mieszkaniowe i różne są głosy na temat tych weryfikacji. Chce tych wyjaśnień, aby mogła podjąć decyzję o głosowaniu nad projektem uchwały w sprawie dodatków mieszkaniowych.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - chyba będzie musiał na powyższą interpelację odpowiedzieć w tej chwili, bo odpowiedzi na interpelacje są po rozpatrzeniu punktu w sprawie dodatków mieszkaniowych.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - proponuje, aby Burmistrz Miasta udzielił odpowiedzi na powyższą interpelacje przed podjęciem uchwały w sprawie dodatków mieszkaniowych.

Do pkt 6.

Pani Halina Chomicz - Skarbnik Gminy Miasta Sejny - przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta Sejny na 2003 r. Zaznaczyła, że wszystkie Komisje Rady Miasta pozytywnie zaopiniowały przedstawiony projekt uchwały.

Rada Miasta jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie Miasta Sejny na 2003 r.

Do pkt 7.

Pani Halina Chomicz - Skarbnik Gminy Miasta Sejny - przedstawiła projekt uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Miasta Sejny do zaciągnięcia kredytów krótkoterminowych w 2004 roku w rachunku bieżącym. Kredyt jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania budżetu. Taki kredyt funkcjonował w 2003 roku i jest już spłacony. Komisje Rady Miasta pozytywnie zaopiniowały przedstawiony projekt uchwały.

Rada Miasta Sejny większością głosów (11 głosów za, przy 1 głosie wstrzymującym się) podjęła uchwałę w sprawie upoważnienia Burmistrza Miasta Sejny do zaciągnięcia kredytów krótkoterminowych w 2004 roku w rachunku bieżącym (uchwała w załączeniu).

Do pkt 8.

Pani Halina Chomicz - Skarbnik Gminy Miasta Sejny - przedstawiła projekt uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Miasta Sejny do udzielenia poręczenia. Zaznaczyła, że chodzi o poręczenie kredytu dla Zakładu Gospodarki Komunalno-Mieszkaniowej, Wodociągów i Kanalizacji w Sejnach.

Pan Romuald Kisiel - Dyrektor ZGKMWiK w Sejnach - prosi, aby Rada Miasta podjęła uchwałę, która upoważni Burmistrza Miasta do udzielenia poręczenia na kredyt, który zaciągnie ZGKMWiK w Sejnach. Będzie to kredyt w wysokości 80.000 złotych. Może powiedzieć, że kredyt, który został zaciągnięty w 2003 roku został przez ZGKMWiK w Sejnach w całości spłacony. Uważa, że kredyt zaciągnięty w 2004 roku również zostanie spłacony przez ZGKMWiK w Sejnach. Kredyt jest niezbędny do spłacenia części swoich zobowiązań.

Rada Miasta Sejny jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie upoważnienia Burmistrza Miasta Sejny do udzielenia poręczenia (uchwała w załączeniu).

Do pkt 9.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - przedstawił projekt uchwały w sprawie wysokości dodatków mieszkaniowych. Zwrócił się do Burmistrza Miasta o wyjaśnienie tego tematu i udzielenie odpowiedzi na interpelację zgłoszoną przez radną Ewę Meyza.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - komisja, która dokonuje weryfikacji to 2 osoby. Jedną z tych osób jest kierownik Referatu Gospodarki Miejskiej Urzędu Miasta Sejny - Pani Jolanta Bagińska a drugim jest pracownik socjalny - Pani Małgorzata Malinowska. Osoby te robią wywiady środowiskowe pod adresami gdzie istnieje podejrzenie, że podane dane mogą być nieprawdziwe lub budzą wątpliwości. Chodzi o podaną wysokość dochodów lub standardu życia danej rodziny. Komisja przeprowadza typowy wywiad środowiskowy i na jego podstawie podejmuje się decyzję co do wysokości dodatku mieszkaniowego lub negatywnej decyzji o przyznaniu dodatku mieszkaniowego. Oszczędności w wypłatach dodatków mieszkaniowych wynikają z pracy tego zespołu i danych zawartych w wywiadzie środowiskowym. Negatywna decyzja jest też w przypadku nie wpuszczenia zespołu weryfikacyjnego w celu przeprowadzenia wywiadu środowiskowego. O wizycie zespołu, dacie i godzinie przeprowadzenia wywiadu jest informowany mieszkanie w formie pisemnej. Wszystkie wstrzymania dodatków mieszkaniowych były przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Suwałkach utrzymywane w mocy.

Radna Ewa Meyza - chce wiedzieć kto dokonuje wstępnej selekcji i kieruje wniosek o przydział dodatku mieszkaniowego do weryfikacji? Jakie kryteria są brane pod uwagę podczas wywiadu środowiskowego? Czy są to np. podejrzenia, że bezrobotny pracuje, posiadany samochód itp.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - dokonują tego pracownicy merytoryczni i sam osobiście. Pod uwagę jest brane wszystko co dotyczy sytuacji materialnej rodziny składającej wniosek o przydział dodatku mieszkaniowego. Są sprawdzane informacje podane w oświadczeniu o dochodach składającego wniosek.

Radna Ewa Meyza - zgadza się z tym, że trzeba uporządkować temat dodatków mieszkaniowych, ale po rozmowach z mieszkańcami, którzy składają wnioski o przydział dodatku mieszkaniowego wywnioskowała, że jest niezadowolenie, bo nie wszystkie osoby, które podlegają weryfikacji zostały do dnia dzisiejszego zweryfikowane i dodatki otrzymały. Aby nie było żadnych podejrzeń należałoby dokonać weryfikacji wszystkich wnioskujących o przydział dodatków mieszkaniowych. Jak jest takie odczucie ludzi, że nie wszyscy, którzy maja wysokie dochody podlegali weryfikacji to należy dołożyć wszelkich starań, aby ta weryfikacja była szersza.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - wywiady są przeprowadzane przez 2 osoby, bo jest to temat bardzo drażliwy i mogłyby być pomówienia. Prosi też radną o podanie nazwisk osób, które powinny być zweryfikowane. Jeżeli będą nazwiska to natychmiast zostanie sporządzony wywiad środowiskowy. Każdy radny i urzędnik jest zobowiązany do zachowania tajemnicy służbowej, a więc nie będą osoby weryfikowane wiedziały dlaczego jest u nich przeprowadzany wywiad środowiskowy.

Radna Ewa Meyza - może podać nazwiska, ale to nie rozwiązuje problemu, bo mogą pojawić się następne nazwiska. W całej sprawie chodzi o to, aby ta weryfikacja była pełna.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - chce powiedzieć radnym, że na kilka nazwisk otrzymuje anonimy i telefony a argumentem jest to, że osoba pobierająca dodatek mieszkaniowy wypija po 5 piw dziennie. Takich argumentów nie może brać pod uwagę. Tylko przeprowadzony wywiad środowiskowy jest podstawą do weryfikacji danych zawartych w oświadczeniu składającego wniosek o dodatek mieszkaniowych. To wywiad środowiskowy wskazuje dysproporcję między deklarowanym dochodem a uzyskanym z wywiadu. Wywiad jest podstawa odmowy lub zmniejszenia wysokości dodatku mieszkaniowego. Przy wyliczeniu dodatku mieszkaniowego bierze się pod uwagę dochód, który jest wykazany w wywiadzie. Drugim przypadkiem kiedy odmawia się przyznania dodatku mieszkaniowego jest niedopuszczenie do przeprowadzenia wywiadu. Dochodem jest też pomoc rodziców. W weryfikacji dodatków mieszkaniowych pomogła zmiana przepisów ustawowych i stanowisko kontrolera Najwyższej Izby Kontroli. Weryfikacja dodatków mieszkaniowych jest potrzebna, aby nie było na koncie Urzędu Miasta komornika.

Radna Ewa Meyza - prosi, aby Pan Burmistrz powiedział coś więcej o pracy komisji weryfikacyjnej, np. od kiedy i jak ona pracuje?

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - komisja pracuje od momentu zakończenia kontroli przez inspektora NIK. Interpretacja przepisów przez inspektora NIK pozwoliła na przeprowadzanie wywiadów środowiskowych. Panie pracują od maja 2003 r. i może powiedzieć, że jest to bardzo niewdzięczna praca.

Radna Barbara Łuba - chce wiedzieć na ile wywiad środowiskowy jest pomocny? Czy zespół idzie i spisuje, że dana rodzina posiada telewizor, segment itp. i czy to bierze się pod uwagę przy dochodach do wyliczenia dodatku mieszkaniowego? Jak jest z osobami, którzy mają samochody zarejestrowane na rodziców czy dziadków? Wielu ludzi wnioski na dodatki mieszkaniowe przywożą samochodem i otrzymują dodatek mieszkaniowy. Co bierze się do dochodów, które mają wpływ na wysokość dodatku mieszkaniowego?

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - jeżeli ktoś nie ma na siebie zarejestrowanego samochodu to nie można jego ująć w wywiadzie. Sprzęt kupiony wcześniej nie ma wpływu na dochód, ale zakup kina domowego na miesiąc przed przyznaniem dodatku mieszkaniowego ma wpływ na wysokość dochodu bo mógł za te pieniądze opłacić czynsz mieszkaniowy. Dodatek mieszkaniowy przysługuje ściśle określonym osobom, ale nie tym, którzy żyją w luksusie.

Radna Małgorzata Gruda - jest ustawa o dodatkach mieszkaniowych, w której są ściśle określone warunki. Są tam zapisy, jakie dochody bierze się pod uwagę i nie można mówić o samochodach i telewizorach. Mowa jest o dochodach bieżących rodziny. Miasta nie jest stać, aby płacić dodatki w tak dużej wysokości, to idzie komisja i robi co może żeby wyłapać te osoby, które nienależnie pobierają taki dodatek. W rodzie mogą być 3 samochody, ale nie są zarejestrowane na członka rodziny i nie ma podstaw, aby to wpisywać w wywiadzie społecznym.

Pan Jan Stanisław Kap - Burmistrz Miasta - mówił już wcześniej, że takie sytuacje nie są brane pod uwagę, bo samochód nie jest własnością członka rodziny. Radna Małgorzata Gruda tak samo interpretuje przepisy, jak to robi komisja weryfikacyjna.

Radny Waldemar Kwaterski - nie ma lepszych rozwiązań, jak są pewne standardy czy schematy postępowania. Uważa, że osoba biorąca dodatek mieszkaniowy musi się wytłumaczyć komisji ze swoich dochodów. Kupno kina domowego przed złożeniem wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego musi mieć wpływ na odmowę jego przyznania. Należy w pierwszej kolejności opłacić czynsz na mieszkanie a później myśleć o kupnie kina domowego. Nie zawsze komisji uda się trafić na takie przypadki, ale jak już trafi to muszą być tego konsekwencje.

Pan Jan Stanisław Kap - Burmistrz Miasta - jeszcze raz chce podkreślić, że najwięcej zaoszczędzono środków na eliminacji osób nieuczciwych. Trudno jest wyeliminować osoby, które tylko trochę starają się podawać dane powodujące zwiększenie dodatku mieszkaniowego. Myśli, że przyjdzie też czas na wyeliminowanie i takich osób. Ma tu na myśli dopisywanie wody itp. Mysi być weryfikacja osób, które deklarują dochód miesięczny 200 złotych a więcej płacą za telefon i energię elektryczną. Trzeba też z czegoś żyć i pieniądze, które otrzymują od rodziców są też dochodem. Nasze działania mają na celu urealnienie deklarowanych dochodów.

Rada Miasta Sejny większością głosów (9 głosów za, przy 3 głosach wstrzymujących się) podjęła uchwałę w sprawie wysokości dodatków mieszkaniowych (uchwała w załączeniu).

Do pkt 10

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - przedstawił projekt uchwały w sprawie najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych na terenie miasta Sejny. Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez wszystkie Komisje Rady Miasta. Prosi Burmistrza Miasta o krótkie wyjaśnienie do projektu uchwały.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - uchwała dotyczy podwyższenia wynagrodzenia dla pracowników administracyjno-obsługowych szkół i placówek oświatowych z terenu miasta Sejny. Od 2 lat pracownicy obsługi i administracji nie mieli żadnych podwyżek choć ustawowo mieli dostać 4% podwyżki. Po podjęciu tej uchwały każdy pracownik otrzyma podwyżkę od 1 stycznia 2004 roku.

Rada Miasta Sejny jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie najniższego wynagrodzenia pracowników samorządowych zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych na terenie miasta Sejny (uchwała w załączeniu).

Do pkt 11.

Pani Halina Chomicz - Skarbnik Gminy Miasta Sejny - przestawiła nowe zasady finansowania miasta i wprowadziła do projektu budżetu miasta Sejny ma 2004 r. Zaznaczyła, że projekt budżetu będzie w najbliższych miesiącach jeszcze wielokrotnie analizowany przez Komisje Rady Miasta. Od 2004 roku zmienia się całkowicie system finansowania samorządów. Zasadnicze zmiany to zwiększenie subwencji ogólnej na dofinansowanie własnych i niektórych zadań zleconych (oświetlenie ulic wojewódzkich i powiatowych). Wygląda na to, że dochody w 2004 roku pozwolą na sfinansowanie wydatków bieżących. Nie widzi większych problemów, z którymi borykało się miasto w 2003 r. Utracone dochody z tytułu dotacji celowych na dodatki mieszkaniowe i opiekę społeczną będą zrekompensowane przez subwencje ogólną, chyba, że ta subwencja zostanie zmniejszona w trakcie roku budżetowego. Wielką niewiadomą na dzień dzisiejszy są udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych. W porównaniu do 2003 roku są wyższe o około 360 tysięcy złotych. Od spływu tego podatku będzie uzależniona realizacja zaplanowanych wydatków. Jest to kwota szacunkowa i jej spływ będzie uzależniony od jego realizacji w skali kraju.

W 2004 roku zmieniają się przepisy dotyczące finansowania opieki społecznej. Zadania z zakresu opieki społecznej będą obciążały budżet miasta Sejny. Pocieszającym jest, że została zwiększona subwencja oświatowa. W porównaniu do 2003 roku jest to kwota większa o ponad 300 tysięcy złotych. Realizacja budżetu będzie zależeć od spływu dochodów. Pocieszające jest to, że spada nasze zadłużenie i będzie mniejsza obsługa długu, która wyniesie około 700 tysięcy złotych + odsetki.

Tak wygląda projekt budżetu na 2004 rok i jeśli nie będzie dużego zmniejszenia dochodów to sytuacja budżetu w 2004 roku będzie lepsza niż w 2003 roku.

W 2004 roku nie ma zaplanowanych wielkich inwestycji. Największe zamierzenia inwestycyjne są związane z połączeniem kotłowni komunalnych. Planuje się na ten cel kwotę około 120 tysięcy złotych. Będzie to inwestycja finansowana z budżetu miasta przy częściowym dofinansowaniu z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku. Do zapłacenia są zobowiązania za kanalizacje sanitarną na ul. Łąkowej i będzie można realizować te zadania, które wymagają natychmiastowej realizacji tj. drobne remonty w szkołach.

Do pkt 12.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - przestawił projekt uchwały w sprawie planu pracy Rady Miasta Sejny na 2004 rok. Jest to ramowy plan pracy, które będzie modyfikowany w miarę potrzeb.

Rada Miasta Sejny jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie planu pracy Rady Miasta na 2004 rok (uchwałą w załączeniu).

Do pkt 13.

Odpowiedzi na zgłoszone interpelacje i zapytania radnych udzielił Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap:

  1. Odpowiedzi na interpelację radnej Ewy Meyza w sprawie dodatków mieszkaniowych udzielił przy omawianiu projektu uchwały w sprawie wysokości dodatków mieszkaniowych.

  2. Jak wcześniej informował radnych, grupa pracowników Urzędu Miasta, radnych Rady Miasta i pracowników ZGKMWiK w Sejnach pracowała kilka miesięcy na szkoleniach organizowanych przez Podlaską Fundację Demokracji Lokalnej. Była to praca nad projektem, który uznali za najbardziej potrzebnym miastu tj. selektywnej zbiórki odpadów stałych. Cały projekt został opracowany pod tytułem „ Stworzenie możliwości odzysku i recyklingu odpadowych opakowań na terenach przygranicznych Unii Europejskiej”. Do współpracy zostały zaproszone okoliczne gminy tj. Gmina Giby i Gmina Krasnopol oraz z terenu Litwy Miasto i Rejon Łoździeje. Odpowiedź jest pozytywna i te jednostki chcą współpracować przy realizacji tego programu. Jest też zainteresowanie ze strony Gminy Sejny i Gminy Puńsk, które deklarują współpracę w momencie rozpoczęcia funkcjonowania programu. Na dzień dzisiejszy jest za wcześnie mówić o realizacji tego programu. Na jednej z Komisji Rady Miasta mówił, że dzwoniła Pani Wiesław Sokołowska z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku, która zajmuje się nieczystościami stałymi i pytała, czy chcemy zgłosić oficjalny wniosek. Powiedział, że na razie nie ze względu na braki finansowe. Projekt ten zamyka się kwota około 2,6 miliona złotych. Na tę kwotę składa się zakup:

- 2 samochodów do wywozu wysegregowanych nieczystości stałych,

- 2 pras do wysegregowanych nieczystości stałych,

- mieszalnik i wózek widłowy.

Jest na ten cel wskazane odpowiednie miejsce na składowanie nieczystości i zakup pojemników, do których będą zbierane nieczystości wysegregowane i zmieszane. Projekt przewiduje zakup około 2.900 pojemników.

pojemników symulacji finansowej zostały ujęte 4 źródła finansowania:

- budżet własny - 220 tysięcy złotych

- WFOŚiGW - 492 tysiące złotych

- EKO Fundusz (NOŚ i GW) - 538 tysięcy złotych -

- środki specjalne - 1.350 tysięcy złotych.

złotych tych kosztach jest akcja promocyjna (wydawnictwa, ulotki, spotkania z uczniami i mieszkańcami miasta). Radni wiedzą, że w szkołach już rozpoczęto selektywną zbiórkę nieczystości stałych. Najbardziej aktywna młodzież otrzyma wartościowe nagrody.

Ze względu na finanse miasta wniosek musi poczekać. W każdej chwili można do tego projektu wrócić, bo jest to temat, od którego nie da się uciec. Selektywna zbiórka odpadów stałych będzie musiała być prowadzona w każdej gminie. Realizacja tego programu to nowe miejsca pracy.

Radna Małgorzata Gruda - po raz pierwszy usłyszała tak obszerną informację o projekcie. Ma prośbę, aby Pan Burmistrz przestrzegał ustawy, w której jest jasno napisane, co należy do kompetencji Rady Miasta. Przed rozpoczęciem działań związanych z projektem należało w pierwszej kolejności przedyskutować to na sesji Rady Miasta. Należało o tym poinformować radnych, zapoznać się z ich opinią, uzyskanie zgody na jakiekolwiek działania i dopiero wtedy podejmować kroki związane z tworzeniem projektu. Realizacja tego projektu wiąże się z wydatkowaniem kwoty 26 miliardów starych złotych. Myśli, że Pan Skindzier - Wójt Gminy Sejny, nie uczyni żadnego kroku bez zgody Rady Gminy Sejny. Może powiedzieć, że jest zaskoczona działaniami Burmistrza Miasta. Myśli, że takie same zdanie mają i inni radni, ale nie wszyscy maja odwagę to powiedzieć.

Pan Jan Stanisław Kap - Burmistrz Miasta - uważa, że wypowiedź radnej Małgorzaty Gruda jest absolutnie niezasadna.

Radna Małgorzata Gruda - Pan Burmistrz po wypowiedziach niektórych radnych mówi, że są to wypowiedzi niezasadne. Uważa, że Burmistrz Miasta musi wysłuchać radnych i przyjąć ich zastrzeżenia do wiadomości. Nie można czynić kroków bez opinii Rady Miasta. Były czytane duże kwoty, o których radni nie mają „zielonego pojęcia”.

Pan Jan Stanisław Kap - Burmistrz Miasta - przedstawił kwoty i warunki wynikające z pracy pracowników Urzędu Miasta, radnych i pracowników ZGKMWiK w Sejnach, które SA wynikiem bezpłatnego szkolenia. Podczas składania sprawozdania z działalności miedzysesyjnej kilka razy mówił, o tym, że grupa z miasta Sejny pracuje nad opracowaniem takiego projektu. Opracowanie tego projektu nic nie kosztowało. Nie ulega wątpliwości, że w momencie przystąpienia do realizacji tego projektu będzie potrzebna zgoda Rady Miasta i odbędzie się nad tym tematem szeroka dyskucja.

Radna Małgorzata Gruda - jak nie jest realizowany projekt to można powiedzieć, że nauka poszła na marne.

Pan Jan Stanisław Kap - Burmistrz Miasta - żadna nauka nie poszła na marne, bo algorytm przygotowywania projektów jest stały. Fundacja wygrywając przetarg na prowadzenie bezpłatnego szkolenia samorządowców miała za zadanie nauczyć pisać projekty. Myśli, że prowadzącym szkolenie to się udało. Ten projekt był wynikiem bezpłatnego szkolenia prowadzonego przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej w Białymstoku. Jest to tak samo, jak z pracami podyplomowymi z Integracji Unii Europejskiej. Otrzymuje się dyplom po napisaniu projektu. Jest to nauka pisania projektów. Szkolenie, w którym uczestniczyli miało tez taki sam cel.

Radna Weronika Pogorzeliska - było jedną z uczestniczek zespołu biorącego udział w szkoleniu i opracowaniu tego projektu. Ten projekt to typowo szkoleniowy materiał. Można było napisać program na całkiem inny temat. Miasto wybrało ten temat, bo przyszłościowo może być on przydatny i może być wdrożony do realizacji. Ta, jak wspomniał Pan Burmistrz, było to szkolenie, które miało nauczyć pisania projektów. Opracowanie projektu było zadaniem grupy szkolącej się i taki projekt powstał. Jak zajdzie potrzeba realizacji takiego projektu to w pierwszej kolejności będzie musiała podjąć decyzję Rada Miasta.

Radna Małgorzata Gruda - wygląda na to, że Pan Burmistrz chciał się przed Rada Miasta pochwalić swoim projektem.

Pan Jan Stanisław Kap - Burmistrz Miasta - to radna wywołała ten temat a nie Burmistrz Miasta chciał się czymś pochwalić. Został zobowiązany do wyjaśnienia radnej jej wątpliwości.

Radna Weronika Pogorzeliska - chce dodać, że każde studia podyplomowe, zaoczne czy szkolenia kończą się otrzymaniem jakiegoś dokumentu. To też była szkoła i wszyscy, wszyscy nie tylko Burmistrz Miasta, otrzymali odpowiednie certyfikaty.

Pan Jan Stanisław Kap - Burmistrz Miasta - pokazał radnym, jak wygląda certyfikat, który otrzymali uczestnicy szkolenia. Jest to dokument pięknie wydany i podpisany przez wiceministra i menadżera Krystopera Hala. Było to szkolenie jak najbardziej zasadne a projekt jest wynikiem tego szkolenia i może być w niedalekiej przyszłości wykorzystany przez miasto.

Szkolenie zostało zakończone prezentacja wybranych projektów. Tak się złożyło, że do prezentacji został wybrany projekt Miasta Sejny o projekt Starostwa Powiatowego.

Do pkt 14.

W sprawach różnych zostały poruszone następujące tematy:

  1. Radny Andrzej Mocarski - Przewodniczący Rady Miasta - przedstawił radnym pismo byłego radnego Mariana Aurona, który domaga się unieważnienia podjętej uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego ze względu na podjęcie uchwały po ustawowym terminie (pismo w załączeniu).

Termin, na który powołuje się Pan Marian Auron jest terminem instrukcyjnym, którego niezachowanie mogło spowodować ingerencje organu nadzorczego. Podjęta przez Radę Miasta uchwała stwierdzająca wygaśnięcie mandatu radnego z mocy prawa spełnia funkcję porządkującą. Nie zachodzi więc potrzeba unieważnienia uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego. Do zbadania zgodności z prawem tej uchwały jest Wojewoda Podlaski i Naczelny Sąd Administracyjny.

Radni nie byli zainteresowani kontynuacją powyższego tematu.

  1. Radna Małgorzata Gruda - prosi, aby Burmistrz Miasta, jako przedstawiciel Rady Miasta w Społecznej Radzie SP ZOZ Sejny może coś powiedzieć na temat leczenia mieszkańców Sejn. Pyta się, bo na ten temat dużo mówi się w mediach.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - jak wcześniej wspominał, Społeczna Rada SP ZOZ Sejny zajmowała się na ostatnich 3 spotkaniach tylko i wyłącznie zmianami w Statucie SP ZOZ. Zmiany do Statutu SP ZOZ zaproponowane przez Dyrektora SP ZOZ zostały przyjęte. Chodziło o wprowadzenie do Statutu SP ZOZ Sejny podstawowej opieki zdrowotnej. Ma to na celu umożliwienie przystąpienia do negocjacji w sprawie kontraktów na podstawową opiekę zdrowotną przez SP ZOZ Sejny. Można powiedzieć, że decyzja Rady Społecznej SP ZOZ Sejny wprowadziła na nasz rynek konkurencję z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej. Może to spowodować lepszą jakość usług medycznych. Na sesji jest Dyrektor SP ZOZ Sejny proponuje więc, aby to on powiedział więcej szczegółów na temat opieki medycznej mieszkańców Sejn w 2004 roku.

Radna Ewa Meyza - czy wprowadzenie dodatkowych lekarzy rodzinnych ma racje bytu w Sejnach?

Pan Jan Stanisław Kap - Burmistrz Miasta - osobiście uważa, że w Sejnach może być i 5 ośrodków zdrowia, prowadzących podstawową opiekę zdrowotną. Będzie to lepsze dla pacjentów.

Radna Ewa Meyza - ma tu na myśli stronę ekonomiczną takiej działalności. Czy większa ilość przychodni wytrzyma finansowo?

Pan Jan Stanisław Kap - Burmistrz Miasta - nie wnika w stronę finansową. Uważa jednak, że konkurencja to lepsza jakość usług. Każda przychodnia będzie się starała ściągnąć jak najwięcej pacjentów, bo za pacjentem idą pieniądze. Aby ściągnąć pacjenta to trzeba mu dać atrakcyjniejszą ofertę usług medycznych. Pacjent będzie mógł wybrać najlepszego usługodawcę usług medycznych. Tym się kierował głosując za wprowadzeniem do Statutu SP ZOZ Sejny działalności z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.

Chciałby, aby na temat opieki zdrowotnej na 2004 rok wypowiedziała się osoba najbardziej kompetentna, czyli Dyrektor SP ZOZ - Pan Waldemar Kwaterski.

Radny Waldemar Kwaterski - Dyrektor SP ZOZ Sejny - sprawa opieki na terenie powiatu jest tematem bardzo gorącym i jest wiele niedomówień. Takie były realia reformy, że trzeba było zrezygnować z prowadzenia podstawowej opieki zdrowotnej. Zostały przekazane dla gmin ośrodki zdrowia i znajdujący się na ich stanie sprzęt. Trzy lata reformy, choć trudno mówić, że jest to reforma funkcjonowały prywatne ośrodki zdrowia prowadzące działalność z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej. Dalej by to funkcjonowało, ale lekarze rodzinni nie złożyli oferty i zaszła taka sytuacja, że miał 5 minut na podjęcie decyzji, czy jako jedyny, który złożył ofertę przejmie podstawową opiekę zdrowotną. Chodziło o zabezpieczenie mieszkańcom Sejn podstawowej opieki zdrowotnej. Był wybór, ale ma już doświadczenie z pogotowiem, że te usługi mógł przejąć nawet Białystok i podpisać podkontrakty. Nie chciał, aby pieniądze na opiekę medyczną były poza terenem naszego powiatu, dlatego powiedział, że decyduje się na prowadzenie podstawowej opieki zdrowotnej. A ten moment nie mogło być innej decyzji. Decyzja ta wywołała „burzę”. Zaczęły się oskarżenia pod adresem Szpitala Powiatowego i Dyrekcji SP ZOZ Sejny. Przez cały czas była mowa, że Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie rozmawiał z szantażystami, ale zmieniono decyzję i zaproszono lekarzy rodzinnych do rokowań. Otrzymał też ofertę, aby przystąpić do konkursu ofert na podstawową opiekę zdrowotną na terenie powiatu. Złożył ofertę, bo bieda w opiece zdrowotnej powoduje brak środków na usługi szpitalne, pogotowie i lekarzy specjalistów a podstawowa opieka zdrowotna jest usługą dochodową. W SP ZOZ są warunki do sprawowania usług z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej i nie widzi powodu, aby nie złożyć swojej oferty. Nikt nie chce złożyć oferty na usługi specjalistyczne i usługi z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej mogą zrekompensować straty na działalności specjalistów i oddziałów szpitalnych. W tej chwili nie jest w pełni wykorzystany rentgen i laboratorium, bo nie ma odpowiedniej ilości zleceń. Po wprowadzeniu do działalności SP ZOZ usług z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej wykorzystanie aparatu rentgenowskiego i laboratorium będzie o wiele większe. Wykorzystane też będzie pogotowie ratunkowe. Chce powiedzieć, że SP ZOZ Sejny posiada wszelkie warunki do prowadzenia takiej działalności. Każdy może komentować decyzję, ale jest prowadzącym SP ZOZ i będzie robił wszystko, aby utrzymać na przyzwoitym poziomie szpital, pogotowie i specjalistkę. Nie będzie zastanawiał się nad tym, czy ktoś prywatnie na tej decyzji straci. Jest od tego, aby dbać o swój zakład i nie będzie zważał na interes innych, tylko będzie robił to, co uważa za słuszne dla pacjentów, SP ZOZ i zatrudnionych tam pracowników. Utrzymanie na populacji 24 tysięcy mieszkańców 4 oddziałowego szpitala, 2 karetek pogotowia, stomatologii, zakładu pielęgnacyjno-opiekuńczego i specjalistki jest niezmiernie trudne i będzie robił wszystko, aby to w dalszym ciągu funkcjonowało i służyło mieszkańcom powiatu. Należy tylko zastanowić się czyich interesów będą bronić radni powiatu przy podejmowaniu decyzji o wprowadzeniu do Statutu SP ZOZ usług z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.

Radna Ewa Meyza - odnośnie skierowań to osobiście może powiedzieć, że otrzymała od dr Falejczyk skierowanie na badania do Sejn. Także jej znajomi robili badania w Sejnach. Każdy mieszkaniec powiatu wkłada jakieś pieniądze i bulwersujące jest to, że 3 lata temu było coś niszczone, bo przynosiło straty i budowano nowe. W tej chwili chce się niszczyć to nowe. Czy mamy tyle pieniędzy, aby dokonywać tak kosztownych zmian? Skąd na to brać pieniądze?

Radny Andrzej Mocarski - Przewodniczący Rady Miasta - apeluje do radnych, aby wzięli udział w sesji Rady Powiatu, która będzie poświęcona opiece medycznej naszych mieszkańców.

Radny Waldemar Kwaterski - Dyrektor SP ZOZ - złożył ofertę na podstawową opiekę zdrowotną na wypadek, kiedy lekarze rodzinni nie będą chcieli wziąć pieniędzy na usługi z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej. Musi też powiedzieć, że złożenie oferty przez SP ZOZ zdopingowało lekarzy rodzinnych do złożenia swoich ofert. Jak lekarze rodzinni podpiszą kontrakty to niech pracują dalej. Zmiany w Statucie SP ZOZ Sejny są potrzebne, aby w każdej chwili można było wejść ze swoimi usługami z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej. Jest wiele głosów, które chcą, aby podstawowa opieka zdrowotna wróciła do SP ZOZ Sejny. Odnośnie opłacalności to sytuacja była taka, że przychodnie mieściły się w dużych gmachach, których utrzymanie było bardzo kosztowne. W tej chwili może to prowadzić na własnej bazie.

  1. Radny Waldemar Kwaterski - zwraca się do Burmistrza Miasta, aby uporządkować teren przy dworcu PKS w Sejnach.

Pan Jan Stanisław Kap - Burmistrz Miasta Sejny - teren ten będzie w najbliższym czasie uporządkowany.

Do pkt 15.

Po wyczerpaniu porządku obrad Pan Andrzej Mocarski - Przewodniczący Rady Miasta zamknął obrady wypowiadając następujące słowa:

„Zamykam ob. Rady XIII Sesji Rady Miasta Sejny”.

Protokołował: Przewodniczący Rady Miasta

Lech Koneszko Andrzej Mocarski

11

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miasta w Sejnach

Wytwarzający/odpowiadający: Rada Miasta Sejny

Wprowadzający: Rada Miasta Sejny

Data modyfikacji: 2004-01-28

Opublikował: Jan Lupo

Data publikacji: 2004-01-28