Protokół z obrad Sesji Rady Nr 09

Obrady sesji rozpoczęły się 29 sierpnia 2003 r. o godz. 13.00 Obrady sesji zakończyły się 29 sierpnia 2003 r. o godz.17.00 Sesja odbyła się w sali narad Urzędu Miasta Sejny.
Protokół Nr IX/03

Protokół Nr IX/03

z obrad IX Sesji Rady Miasta Sejny

odbytej w dniu 29 sierpnia 2003 roku

Obrady sesji rozpoczęły się 29 sierpnia 2003 r. o godz. 13.00

Obrady sesji zakończyły się 29 sierpnia 2003 r. o godz.17.00

Sesja odbyła się w sali narad Urzędu Miasta Sejny.

W obradach wzięło udział 12 radnych Rady Miasta, zgodnie z załączoną listą obecności.

Radni nieobecni na sesji:

  1. Radna Małgorzata Gruda

  2. Radny Jacek Kozakiewicz

  3. Radny Andrzej Karol Ostrowski

Ponadto w obradach uczestniczyli:

  1. Pan Jan Stanisław Kap - Burmistrz Miasta Sejny

  2. Pan Marian Luto - Starosta Powiatu Sejny

  3. Pan Romuald Kisiel - Dyrektor ZGKMWiK w Sejnach

  4. Pan Ryszard Gałdzewicz - Zastępca Komendanta Powiatowego Państwowej

Straży Pożarnej.

5. Pan Sławomir Warsiewicz - Naczelnik Komendy Powiatowej Policji w Sejnach

6. Pani Renata Czeszkiewicz - Dyrektorka Szkoły Podstawowej Nr 2 w Sejnach

7. Pan Krzysztof Tur - Dyrektor Gimnazjum Nr 1 w Sejnach

8. Pani Beata Dźwilewska - Dyrektorka Przedszkola Nr 1 w Sejnach

9. Pani Krystyna Koneszko - Pracownica Powiatowego Urzędu Pracy

10. Pani Barbara Bulwin - Główna Księgowa ZGKMWiK w Sejnach

11. Pan Dariusz Tomczyk - Dyrektor Ośrodka Kultury w Sejnach

12. Pani Aldona Wasilczyk - Przewodnicząca Zarządu Osiedla Nr 1 w Sejnach

13. Pani Aleksandra Kaklin - Sekretarz Gminy Miasta Sejny

14. Pani Halina Chomicz - Skarbnik Gminy Miasta Sejny

15. Pani Janina Strzyżewska - Radca Prawny Urzędu Miasta Sejny

16. Pan Tadeusz Moćkun - Redaktor „Gazety Współczesnej”

17. Pan Jan Lupo - Redaktor „Przeglądu Sejneńskiego”

18. Pani Monika Karpowicz - Redaktor „Radio 5”

Obrady otworzył i im przewodniczył Pan Andrzej Mocarski - Przewodniczący Rady Miasta - wypowiadając następujące słowa:

„Otwieram IX Sesję Rady Miasta Sejny”. Przewodniczący obrad stwierdził prawomocność sesji i przedstawił proponowany porządek obrad.

Radni Rady Miasta jednogłośnie przyjęli porządek obrad IX Sesji Rady Miasta Sejny.

Porządek obrad:

  1. Otwarcie obrad.

  2. Przyjęcie porządku obrad.

  3. Przyjęcie protokołu z poprzednich obrad.

  4. Sprawozdanie z prac Burmistrza Miasta od ostatniej sesji.

  5. Interpelacje radnych

  6. Przyjęcie sprawozdania z realizacji budżetu Miasta Sejny za I półrocze 2003 r.

  7. Przyjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta Sejny na 2003 r.

  8. Przyjęcie uchwały w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej oraz uchwalenia budżetu Miasta Sejny.

  9. Podjęcie uchwały w sprawie powołania zespołu opiniującego zgłoszonych kandydatów na ławników.

  10. Informacja Kierownika Powiatowego Urzędu Pracy w Sejnach o sytuacji na sejneńskim rynku pracy.

  11. Informacja o sytuacji finansowo-organizacyjnej podległych jednostek.

  12. Informacja Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej o sytuacji przeciwpożarowej na terenie Miasta Sejny.

  13. Odpowiedzi na interpelacje.

  14. Sprawy różne:

    1. wytypowanie przedstawiciela do Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sejnach.

    2. zapoznanie radnych z pismem Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sejnach w sprawie zmiany stanowiska i zmniejszenia uposażenia radnej Małgorzaty Gruda.

    3. zapoznanie z pismem w sprawie pielgrzymki samorządowej.

  15. Zakończenie obrad.

Do pkt 3.

Radny Marian Auron - zgłosił następujące poprawki do protokołu z poprzednich obrad Rady Miasta:

  1. Na stronie 4 protokołu jest, że na wyższy stopień wojskowy uzyskał awans Pan Henryk Sylwista. Myśli, że awans otrzymał jego ojciec Franciszek Sylwista.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - awans uzyskał Franciszek Sylwista a nominację odebrał jego syn Henryk Sylwista.

  1. Na stronie 16 protokołu jest jego wypowiedź, która została skrócona i brak jest odpowiedzi Pani Skarbnik i Pana Burmistrza.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - odpowiedź jest zawarta w odpowiedziach na zgłoszone przez radnego interpelacje.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - nie jest to stenogram tylko protokół, dlatego wypowiedzi są streszczane. Przesłucha taśmę i jak zajdzie potrzeba to ta część protokołu zostanie poprawiona.

Radni jednogłośnie przyjęli protokół z obrad VIII Sesji Rady Miasta Sejny.

Do pkt 4.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - przedstawił sprawozdanie ze swoich prac od ostatniej sesji i realizację uchwał Rady Miasta za I półrocze 2003 r.:

- w dniach 18 - 20 lipca 2003 r. obchodzone było święto miasta „DNI SEJN”. W dniach 18 i 19 lipca to współpraca z „Radiem 5” w ramach programu „Lato z Radiem 5” a w dniu 20 lipca w ramach „Studia Lato Radia Białystok”. Uważa, że impreza została pozytywnie przyjęta przez mieszkańców miasta. Miasto gościło zaprzyjaźnioną delegację z Miasta Łoździeje. W skład delegacji wchodził Mer i Burmistrz Miasta oraz przedstawiciele oświaty. Wystąpił tez zespół artystyczny z Łoździej.

- w dniu 21 lipca 2003 r. w Urzędzie Miasta Suwałki odbyło się spotkanie w sprawie w sprawie gazyfikacji północno-wschodniej części Polski. Przyjechali przedstawiciele kolejnej firmy, która jest zainteresowana tym tematem. Przedstawili koncepcję gazyfikacji i finansowania dostaw gazu do tej części Polski. Przedstawili też wpływ na środowisko tej inwestycji.

- w dniu 22 lipca 2003 r. było obchodzone w Suwałkach 5-lecie Banku Ochrony Środowiska,

- w dniu 23 lipca 2003 r. wraz z Proboszczem Parafii i Dyrektorem Gimnazjum Nr 1 w Sejnach jeździli do Kurii Ełckiej w celu omówienia szczegółów nadania imienia Jana Pawła II dla Gimnazjum Nr 1 w Sejnach. Ksiądz Biskup omówił szczegóły dotyczące tego aktu i był bardzo zadowolony, że taka inicjatywa została podjęta i Gimnazjum Nr 1 w Sejnach będzie mogło nosić imię Papieża.

- w dniu 24 lipca 2003 r. W Urzędzie Miasta odbyło się spotkanie z Panią Eugenią Milewską i Panem Bernardem Kozakiewiczem w sprawie uroczystości obchodów 84 Rocznicy Powstania Sejneńskiego. Padła propozycja, która została zaakceptowana, aby msza święta odbyła się przy Pomniku Powstańców Sejneńskich a apel poległych zorganizowali druhowie z ZHR.

- 25 lipca 2003 r. było święto policji. Uroczystości rozpoczęły się mszą świętą a następnie na placu przy Synagodze zostały wręczone awanse, odczytane zostały listy gratulacyjne od samorządów a młodzi funkcjonariusze złożyli ślubowanie.

- w dniu 31 lipca 2003 r. odbyło się spotkanie z harcmistrzem Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej dr Grzegorzem Nowikiem, który wraz z grupą harcerzy ZHR postanowili za zgodą władz samorządowych powiatu, miasta i gmin, aby opracować, przygotować i oznaczyć trasę rowerową pn. „Szlak niepodległościowy Powstania Sejneńskiego”. Szlak skupia wszystkie miejsca pamięci i miejscowości, w których toczyły się walki związane nie tylko z Powstaniem Sejneńskim.

- w dniu 31 lipca 2003 r. przyjechał do Sejn inż. Jan Szutkiewicz reprezentujący Firmę Simens , która jest zainteresowana inwestowaniem samorządów w termomodernizację i ekologiczne ogrzewania.

- w dniu 4 sierpnia 2003 r. odbyło się spotkanie z dyrektorami placówek oświatowych, na którym ustalone zostały najpilniejsze remonty do wykonania przez poszczególne placówki. W Szkole Podstawowej Nr 2 zaplanowano remont klas i stołówki. W Przedszkolu Nr 1 w Sejnach zaplanowano wymianę dalszych okien i zrobienie terakoty na górnym korytarzu.

- w dniu 5 sierpnia 2004 r. odbyła się kolejna rozprawa w sprawie WPRI Suwałki i HYDROCENTRUM W-wa. Sędzia prowadzący odłożył ją do czasu zakończenia śledztwa przez Prokuraturę Okręgową w Białymstoku.

Tego samego dnia wraz z Przewodniczącym Rady Miasta uczestniczył w spotkaniu z Wicemarszałkiem Podlaskiego Sejmiku Samorządowego w Białymstoku Panem Janem Kamińskim. Zapoznali z najpilniejszymi potrzebami miasta: remont chodników i jezdni ul. 1-go Maja i Piłsudskiego, zagospodarowanie tzw. łąki biskupiej, pomoc w utylizacji eternitu. Zaprosili Pana Marszałka do odwiedzenia Sejn.

- w dniu 5 sierpnia 2003 r. nastąpiło uroczyste rozpoczęcie X Międzynarodowego Festiwalu Organowego Młodych. Tradycyjnie Dyrektorem Festiwalu był Pan prof. Józef Serafin a warsztaty prowadził prof. Julian Gębalski. Podczas uroczystego rozpoczęcia podziękowano wszystkim tym, którzy przyczynili się do organizacji tego Festiwalu i tym, którzy pomagali finansowo w jego organizacji. Padła też propozycja i o tym będzie musiała zadecydować Rada Miasta, aby nadać tytuły Honorowego Obywatela Miasta Sejny prof. Józefowi Serafinowi i prof. Julianowi Gębalskiemu. Wspomniani profesorowie przyczynili się do dużej promocji naszego miasta.

- w dniu 7 sierpnia 2003 r. odbyło się spotkanie z Prezesem Firmy ORTUS. Jest to firma, która w ostatnim okresie dużo inwestuje na terenie naszego miasta. Firma jest zainteresowana, aby powiększyć powierzchnię i rozbudować formę usług.

- w dniu 10 sierpnia 2003 r. Międzynarodowy Festiwal Organowy Młodych przenosi się do Onikszty w Republice Litwy. Przeniesienie Festiwalu do Onikszty to dalsza promocja Sejn. Trzeba też zaznaczyć, że z roku na rok jest większe zainteresowanie Festiwalem ze strony mieszkańców Sejn i Onikszty. Na inaugurację Festiwalu w Onikszcie przybył Ambasador Rzeczypospolitej Polskiej, który stwierdził, że jest pod wrażeniem prężności Festiwalu i poziomu jaki reprezentują młodzi organiści.

- w dniu 12 sierpnia 2003 r. w Urzędzie Miasta odbyło się spotkanie z przedstawicielami Warszawskiej Gminy Wyznaniowej Żydowskiej w sprawie mienia pożydowskiego w naszym mieście. W spotkaniu wziął udział Dyrektor Wydziały Spraw Obywatelskich Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, Starosta Powiatu Sejneńskiego, Burmistrz Miasta i Pani Janina Strzyżewska - Radca Prawny Urzędu Miasta. Na spotkaniu został spisany protokół dotyczący Szkoły Talmudycznej. Przedmiotem rozmowy nie była Synagoga tylko Szkoła Talmudyczna. Zostały przedstawione koszty poniesione przy odbudowie i utrzymaniu budynków Synagogi i Szkoły Talmudycznej. Zadeklarował się, że cmentarz żydowski będzie utrzymany w odpowiednim stanie i może być propozycja nieruchomości zastępczej.

- w dniu 14 sierpnia 2003 r. w Urzędzie Miasta odbyło się spotkanie w sprawie rewitalizacji strefy konserwatorskiej miasta w ramach programu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Istnieje możliwość odbudowy części zabytkowej miasta. Należy powołać zespół, który zajmie się tym tematem. Na ten cel można wykorzystać środki z Unii Europejskiej. Planuje się rozpoczęcie rewitalizacji od klasztoru, a być może nawet od budynku przedwojennych koszar. Do rewitalizacji ujęte będzie centrum miasta, ratusz, budynek szkoły talmudycznej i synagogi.

- w dniu 15 sierpnia 2003 r. były obchodzone „Dni Puńska” a w Berżnikach obchody Dnia Wojska Polskiego. Dowództwu Straży Granicznej został przekazany pod opiekę wojska cmentarz wojenny.

- w dniu 22 sierpnia 2003 r. odbyła się wizyta Wicemarszałka Województwa Podlaskiego Pana Jana Kamińskiego i dyrektora Wolfarta. Wspólnie z Przewodniczącym Rady Miasta przekazali wszystkie najważniejsze cele i zadania oraz potrzeby miasta z zakresu oświaty, kultury i drogownictwa. Wizyta zaowocowała tym, że jest robiony chodnik na ulicy Piłsudskiego (przy tzw. małym parku).

- w dniu 23 sierpnia 2003 r. obchodzona była 84 Rocznica Powstania Sejneńskiego. Przy Pomniku Powstania Sejneńskiego odbyła się msza polowa oraz apel poległych. Zostały też przekazane mapy tras rowerowych dla Starostwa Powiatowego, Urzędu Miasta i Komendzie Hufca ZHP w Sejnach.

- w dniu 25 sierpnia odbyły się dwie Komisje Rady Miasta, na których zostały rozpatrzone i zaopiniowane materiały na dzisiejszą sesję Rady Miasta.

- w dniu 26 sierpnia 2003 r. odbyło się posiedzenie Komisji Planu, Budżetu i Finansów Rady Miasta Sejny, na której zostały zaopiniowane materiały na sesję Rady Miasta.

- w dniu 27 sierpnia 2003 r. odbyło się spotkanie z kierownictwem Radia 5 w celu ustalenia form finansowania i współpracy. Przyjęto stanowisko, aby o stałej godzinie była w Radio 5 ramówka z wiadomościami o Sejnach i powiecie sejneńskim.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - przedstawił sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Miasta podjętych w I półroczu 2003 roku (sprawozdanie w załączeniu).

Do pkt 5.

Podczas obrad IX Sesji Rady Miasta Sejny radni złożyli następujące interpelacje i zapytania:

Radna Barbara Łuba

  1. Otrzymała kolejną odpowiedź na swoją interpelacje, z której nie jest zadowolona. Z braku konkretnej odpowiedzi na interpelacje o wyjaśnienie zwróci się do innych organów o wyjaśnienie sprawy funduszu socjalnego w oświacie.

  2. Jak odbywa się przekazywanie uchwał dotyczących podwyżki mediów dla zakładów podległych?

Radny Marian Auron

  1. Jak przebiegają prace przy opracowaniu wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy?

  2. Jak przebiega realizacja uchwały dotyczącej wywozu nieczystości stałych? Ile spisano umów na wywóz od 30 czerwca 2003 r. i ile osób te umowy obejmują?

  3. Jakie są wyniki prac powołanej komisji porządkowej?

  4. Jak przedstawia się końcowe rozliczenie „Dni Sejn”? Prosi o podanie kosztu całkowitego, z tego jaka kwotę pokryli sponsorzy a jaka miasto?

  5. Co dalej z bazą Zakładu Gospodarki Komunalno-Mieszkaniowej, Wodociągów i Kanalizacji przy ul. Marchlewskiego? Ile wyniósł koszt adaptacji biura na mieszkania? Jakie poniesione są dotychczas koszta utrzymania tej bazy od chwili przeniesienia biura do wsi Marynowo? Jeżeli zostanie sprzedana część bazy warsztatowo-magazynowa jak zostanie rozwiązana sprawa gruntów oraz dojścia-dojazdu do części mieszkalnej? Jakie przewiduje się koszta tych czynności? Na co zostanie przeznaczona kwota z jej sprzedaży?

  6. W związku z bardzo niskim wykonaniem dochodów Gminy Miasto Sejny w I półroczu 2003 r. prosi o podanie:

    1. jakie instytucje zalegają z opłata podatków, na jaką kwotę i za jaki okres?

    2. kiedy i jakie działki, budynki, mieszkania były przedstawione do sprzedaży? Terminy i ceny wywoławcze.

Radny oczekuje odpowiedzi w formie pisemnej w terminie 30 dni, licząc od daty jej złożenia.

Chce też dodać, że odpowiedź na poprzednie interpelacje otrzymał w dniu dzisiejszym przed godziną 13.00. Odpowiedzi na interpelacje są wymijające i nie jest z nich zadowolony. Chce przytoczyć odpowiedź na jedna z interpelacji.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - uznał, że jest to punkt dotyczący składania interpelacji a wszelkie niejasności będą mogły być wyjaśnione w punkcie obrad - odpowiedzi na interpelacje. Poinformował też radnego, że na poprzedniej sesji złożył kilkanaście interpelacji, które nie są interpelacjami i mogą być poruszane w sprawach różnych. Będąc na szkoleniu otrzymał wykładnie interpelacji i chce to radnemu przedstawić.

„Interpelacja to zapytanie radnego lub żądanie wyjaśnienia skierowane do wójta, burmistrza, prezydenta miasta w bardzo ważnych sprawach dla gminy. Przedmiotem interpelacji powinny być sprawy szczególnie ważne, mające szersze znaczenie społeczne, bądź też takie sprawy, których załatwienie w inny sposób okazało się niemożliwe. Wtedy przedmiotem interpelacji jest nie tylko sama sprawa, ale i niewłaściwy sposób jej załatwienia.

Nie należy składać interpelacji w sprawach nawet ważnych i mających społeczne znaczenie, ale takich, które nie należą do kompetencji wójta, burmistrza czy prezydenta miasta”.

Jeżeli radni podnoszą w interp4elacjach zbyt wiele spraw stosunkowo drobnych, mniej ważnych lub takich, które można załatwić w inny sposób, wówczas następuje swoista inflacja interpelacji. Trudno więc, by wszystkie mogły być traktowane poważnie i w tym zalewie giną interpelacje w sprawach rzeczywiście ważnych, które powinny być potraktowane z całą powagą.

Radny Marian Auron - chce wrócić do interpelacji zadanej na poprzedniej sesji i prosi o odpowiedź, również Panią Mecenas. W oparciu o jakie przepisy dokonano odmowy udostępnienia radnemu w biurze Pani Skarbnik faktur i umów dotyczących inwestycji na ul. Łąkowej i Jeziornej. Otrzymana odpowiedź jest żenująca i prosi, aby Pan Burmistrz odczytał odpowiedź, która została udzielona na powyższą interpelację.

Do pkt 6.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - przystępując do przedstawienia sprawozdania z realizacji budżetu Miasta Sejny za I półrocze 2003 roku zaznaczył, że sprawozdanie było analizowane i pozytywnie zaopiniowane przez wszystkie Komisje Rady Miasta. Poprosił Panią Skarbnik o skrótowe przedstawienie sprawozdania gdyż każdy radny otrzymał je w materiałach na sesję.

Pani Halina Chomicz - Skarbnik Gminy Miasta Sejny - przedstawiła informacje z realizacji budżetu Miasta Sejny za I półrocze 2003 r. (sprawozdanie wraz z częścią opisową w załączeniu).

W swojej wypowiedzi wyszczególniła najtrudniejsze sprawy, które wynikają z realizacji dochodów i wydatków budżetowych i jakie będą miały konsekwencje w II półroczu, łącznie z zamknięciem roku budżetowego 2003.

Plan dochodów budżetowych ogółem (po zmianach) wynosi 8.874.713 złotych i na 30 czerwca 2003 roku został wykonany w 50,6% tj. na kwotę 4.489.878 złotych. O ile dochody z tytułu dotacji planowych na zadania zlecone i zadania własne oraz dochody z tytułu subwencji zostały zrealizowane w prawidłowych wysokościach i były wyższe od zaplanowanych to jest problem z dochodami własnymi gminy. Dochody własne gminy zostały zrealizowane w I półroczu na kwotę 1,27 miliona złotych, na plan ponad 3,5 miliona złotych co daje wskaźnik niecałe 36%. Jeżeli w takim tempie będą realizowane dochody w II półroczu to do budżetu miasta nie wpłynie około 1 miliona złotych. Nie musi mówić jakie z tego tytułu będą reperkusje dla budżetu. Nie zostaną wykonane wydatki i nastąpi wzrost zobowiązań. Niskie dochody budżetowe, przy wysokich zobowiązaniach spowoduje, że będzie wysoki poziom wskaźnika obsługi długu. Miasto nie ma wpływu na realizację dochodów podatkowych, które są realizowane przez budżet państwa ( podatek dochodowy od osób fizycznych i osób prawnych) i w I półroczu zaległości z tego tytułu wyniosły ponad 150 tysięcy złotych. Ma natomiast wpływ na realizacje dochodów własnych np. dochody z majątku gminy, które w I półroczu zostały zrealizowane tylko w wysokości 24 tysięcy złotych. Należy dołożyć wszelkich starań, aby te dochody w II półroczu zwiększyć poprzez sprzedaż mieszkań, działek i gruntów. Ma nadzieję, że te dochody w wysokości około 247 tysięcy złotych zostaną zrealizowane. Miasto wystąpiło do Ministra Finansów o zrefundowanie należnych dochodów z tytułu podatków od osób fizycznych na kwotę 130 tysięcy złotych, ale do dnia dzisiejszego nie ma żadnej odpowiedzi. Może być tak, że dochody z tego tytułu mogą być niższe niż pierwotnie planowano i ta kwota nie wpłynie do budżetu miasta. Odbije się to na wydatkach bieżących.

Bardzo trudna sytuacja finansowa miasta ma swoje odbicie w sytuacji finansowej jednostek podległych. Miasto realizuje swoje zobowiązania w stosunku do tych jednostek z poślizgiem i ma duże zobowiązania na koniec I półrocza 2003 roku.

Nie będzie ukrywała, że sytuacja budżetowa miasta jest bardzo trudna, ale przy dobrej woli wszystkich zainteresowanych jest szansa, aby najważniejsze wydatki ujęte w budżecie miasta zostały zrealizowane. Szczególnie te, które dotyczą realizacji długu publicznego, wynagrodzeń i pochodnych i najpilniejsze wydatki rzeczowe. Odnośnie wydatków inwestycyjnych to były realizowane tylko zobowiązania w stosunku do ABB i niewielka spłata dla EKOLOBUD-u za kanalizację sanitarna na ul. Łąkowej i Jeziornej. Zapłacone zostało zobowiązanie za realizacje sieci wodociągowej na ul. Konopnickiej, Głowackiego, Grodzkiej i Przyrzecznej.

Niepokojące jest to, że część wydatków budżetowych było realizowanych z subwencji oświatowej. W tym roku pożyczono od oświaty 56 tysięcy złotych a w ubiegłym roku 156 tysięcy złotych. Do końca tego roku musi nastąpić zwrot tych środków do budżetu oświaty.

Na dzień 30 czerwca 2003 r. zobowiązania wymagalne wyniosły 4.786.056 złotych co w stosunku do planowanych dochodów daje wskaźnik 53,9%. Chciałaby, aby taki wskaźnik utrzymał się na koniec roku budżetowego. Może to nastąpić przy maksymalnej realizacji dochodów. Najpoważniejszą kwotę z bieżących zobowiązań wymagalnych stanowią dodatki mieszkaniowe. Na koniec czerwca br. jest to kwota około 350 tysięcy złotych a już doszły dodatki mieszkaniowe za lipiec i sierpień 2003 roku. Bieżące zobowiązania z tytułu dodatków mieszkaniowych dochodzą do kwoty około 500 tysięcy złotych. W tej sprawie były wystąpienia do Wojewody Podlaskiego i Marszałka Województwa Podlaskiego oraz do Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast. Przedstawiona została sytuacja finansowa miasta i ogromne braki z tytułu wypłacenia dodatków mieszkaniowych, które są zadaniem własnym gminy. Zobowiązania te można zrealizować tylko po rezygnacji z planowanych wydatków, ale na dzień dzisiejszy nie ma z czego zrezygnować. Na dzień dzisiejszy otrzymali informację, że w IV kwartale zostanie zwiększona kwota na dodatki mieszkaniowe dla gmin. Jest też informacja, że w 2004 roku nie będzie dofinansowania na dodatki mieszkaniowe i trzeba będzie całą kwotę dodatków mieszkaniowych zrealizować z dochodów własnych.

Pomimo trudnej sytuacji finansowej miasta w I półroczu zostało poważnie zmniejszone zadłużenie miasta o kwotę ponad 630 tysięcy złotych na co składa się:

- spłata rat na kwotę ponad 280 tysięcy złotych,

- spłata zobowiązań dla ABB na kwotę 146 tysięcy złotych,

- do dodatków mieszkaniowych dołożono kwotę około 130 tysięcy złotych,

- zmniejszono zadłużenie w stosunku do WPRI Suwałki o kwotę 30 tysięcy złotych.

Na dzień 30 czerwca 2003 roku deficyt budżetowy wynosi ponad 1.056.000 złotych.

Szczegółowe informacje są zawarte w części tabelarycznej i opisowej sprawozdania budżetowego za i półrocze 2003 roku.

Radny Marian Auron - chce uzyskać odpowiedzi na następujące pytania, które dotyczą sprawozdania z realizacji budżetu Miasta Sejny za I półrocze 2003 r.:

  1. Jak zamierza Pan Burmistrz wykonać plan w dochodach z tytułu podatków od dochodów z majątku gminy? Za I półrocze wykonanie jest bardzo złe. Prosi o podanie konkretnych działań.

  2. Z informacji złożonej za I półrocze wynika, że podatek rolny zrealizowano w kwocie 7.107 złotych tj. w 21,2%. Z informacji przekazanej radnym na koniec kwietnia podano, iż podatek rolny wykonano w kwocie 36.128 złotych tj. w 107,8%. Zatem gdzie jest prawda? Czy nie za mocno obarcza się Radę Miasta za obniżanie podatków od posiadania psów? Prosi o doprecyzowanie tego stwierdzenia i podanie konkretnych danych oraz jak jest realizowana uchwała Rady Miasta w tej sprawie.

  3. W informacji podano, iż kwota dodatków mieszkaniowych po zmianach planu wynosi 285.601 złotych, a wykonanie wynosi 100%. Jest to niezgodne z danymi podanymi w tabeli wydatków. Gdzie jest prawda?

Z informacji wynika, że na dzień 30 czerwca 2003 r. zobowiązania z tytułu dodatków mieszkaniowych wynoszą 305.459 złotych. Jak zamierza Pan Burmistrz zrealizować te zobowiązania, które dalej rosną? Plan dodatków po zmianach jest dalej fikcją. Wykonano go w 55,1%, a gdy przyjąć pierwotne założenia to wykonanie wyniosłoby 71,6%. Widzimy jakie jest planowanie. Jeżeli tylko przyjmiemy, iż należne miesięczne dodatki spółdzielcom wynoszą około 65-70 tysięcy złotych, to gdy to przemnoży się przez pozostałe do końca roku 6 miesięcy daje kwotę około 390-420 tysięcy złotych, a więc średnio 405 tysięcy złotych. Po dodaniu tej kwoty do już wykonanego budżetu, daje to kwotę 941.875 złotych. Nie liczone są w tej kwocie dodatki dla ZGKMWiK, wspólnot mieszkaniowych i osób prywatnych.

4. Na sesji Rady Miasta w dniu 26 maja 2003 roku protokół Nr VII/2003 str. 27 Pan Burmistrz oświadczył: „ z braku funduszy nie ma innego wyjścia jak radykalnie zmniejszyć zapotrzebowanie na pracowników interwencyjnych. Z wielkim bólem to mówi, ale innego wyjścia nie ma. Zostanie tylko pozostawiona brygada remontowa w okresie letnim i palacze centralnego ogrzewania w okresie zimowym. Pozostaną jeszcze panie do opieki społecznej nad osobami starszymi. Planuje się też, że kilka pań będzie zatrudnionych przy sprzątaniu miasta. Złożono większe zapotrzebowanie bo liczył, że uda się wygospodarować więcej środków na dofinansowanie pracowników interwencyjnych. Planował zatrudnić pracowników interwencyjnych, których roczny koszt utrzymania 155 tysięcy złotych. Z tej kwoty dofinansowanie Powiatowego Urzędu Pracy wyniesie nie mniej niż 75 tysięcy złotych, a więc musielibyśmy zabezpieczyć kwotę około 75 tysięcy złotych. W planie budżetowym mamy zapisane 50 tysięcy złotych i przy tych radykalnych cięciach będzie trzeba zadowolić się tylko tą kwot ą i zmniejszyć ilość zatrudnionych pracowników interwencyjnych.

Z informacji z wykonania budżetu za I półrocze 2003 r. wynika, że na prace interwencyjne wydano z własnych środków kwotę 83.246 złotych, a więc wyższą od założonej w planie budżetowym o 33.246 złotych. Przekroczenie planu wynosi już 66,5% a jest to nie koniec wydatków. Nie dopatrzył się w uchwałach, aby te kwoty były ujęte.

5. W oświetleniu ulic w I półroczu przekroczono plan. Czy zgodnie z obietnicą złożoną na sesji Rady Miasta Pan Burmistrz wystąpił do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego o zwiększenie dotacji na oświetlenie ulic? Jeżeli tak to kiedy i o jaką kwotę dotacji się ubiega? Jak Burmistrz widzi funkcjonowanie oświetlenia do końca tego roku, ponieważ już od bieżącego miesiąca koszta na oświetlenie będą rosły? Jeżeli dotacji miasto nie otrzyma lub otrzyma jej część, jak Burmistrz widzi dalsze przesunięcia w budżecie oraz oświetlenie miasta?

6. Na sesji w dniu 31 marca 2003 r. przyjęto wniosek o przekazaniu kwoty 3.000 złotych dla Stowarzyszenia Społeczno-Kulturalne Sejny na realizacje konkretnego zadania. W kolejnych zmianach do budżetu brak jest umieszczenia tej kwoty w planie. Natomiast dla Klubu Sportowego „Pomorzanka”, którego Prezesem jest Burmistrz Miasta plan dofinansowania za I półrocze zrealizowano w 100%. Czy zatem Stowarzyszenie doczeka się umieszczenia tej kwoty w planie?

7. Na jaką kwotę uzyskano umorzenie należności dla ABB Centrum Automatyki? W informacji na obecną sesję podano, iż dwie raty umorzenia to kwota 58.400 złotych, a w informacji przekazanej radnym na dzień 20 maja 2003 r. podano kwotę umorzenia dwóch rat w wysokości 29.200 złotych. Gdzie jest prawda?

8. Jak wygląda realizacja wniosku do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku o umorzenie spłaty zadłużeni za 1997 r. w kwocie 25.000 złotych?

9. Jak wygląda sprawa zaciągnięcia kredytu w wysokości 400.000 złotych na pokrycie zobowiązań co jest warunkiem zrównoważenia budżetu? Jakie jest zainteresowanie banków i jakie widzi rozwiązanie Burmistrz w przypadku gdy Urząd Miasta takiego kredytu nie otrzyma?

10. W informacji przekazanej radnym w dniu 20 maja 2003 r. mówi się o ograniczeniu wydatków bieżących o 50%. Prosi o podanie jak wygląda realizacja tego zobowiązania i jakie kwoty oszczędzono?

11. Zobowiązania Urzędu Miasta na dzień 30 czerwca 2003 r. w stosunku do końca 2002 r. wzrosły o kwotę 626.428 złotych z tego wymagalne 371.221 złotych. Jak Burmistrz Miasta widzi wybrnięcie z tych zobowiązań? Jakie działania zostaną podjęte do końca roku? Czy Burmistrz Miasta jest w stanie przedłożyć program naprawczy finansów miasta do następnej sesji?

Zadał te pytania bo ma wiele obaw, że za jakiś czas sytuacja miasta będzie jeszcze trudniejsza.

Radna Barbara Łuba - prosi o podanie, jakie na dzień dzisiejszy są zobowiązania w oświacie i w Ośrodku Kultury?

Pani Halina Chomicz - Skarbnik Gminy Miasta Sejny - na dzień dzisiejszy zobowiązania światy wynoszą 144 tysiące złotych a Ośrodka Kultury 30 tysięcy złotych.

Po wypowiedzi radnego Mariana Aurona chce jednoznacznie powiedzieć, że Regionalna Izba Obrachunkowa w ocenie wykonania budżetu za I półrocze 2003 roku nie stwierdziła fałszowania informacji przez Urząd Miasta.

Odnośnie informacji o podatku rolnym to jedna i druga informacja jest prawdziwa. W informacjach, które podają miesięcznie to są wykonania dochodów kasowe i jest tam podawane łączne zobowiązanie pieniężne. Nie wie, czy w tej chwili jest czas na to, aby wytłumaczyć radnemu zawiłości związane ze sprawozdawczością budżetową. Prosi, aby radni uwierzyli, że w informacjach nie ma fałszowania żadnych danych i nigdy takiego zarzutu nie miała. Również Regionalna Izba Skarbowa nie miała takich zastrzeżeń, choć informacja jest oparta na sprawozdawczości budżetowej. Podatek rolny i łączne zobowiązania pieniężne składają się z podatku od nieruchomości i w trakcie półrocza i kwartalnych okresów jest to łączne zobowiązanie pieniężne rozbijane na kilka podatków. Dlatego są inne pozycje w informacjach miesięcznych, ponieważ jest to kasowe wykonanie i są wykazywane inne dochody. Nie można tym się sugerować ze względu na to, że w okresach kwartalnych np. udziały w podatku od osób fizycznych, które przychodzą w lipcu za czerwiec dodawane są do dochodów I półrocza, natomiast subwencja jest odejmowana. Prosi radnych, aby zaufali, że jest wszystko robione prawidłowo i nie ma żadnych fałszowanych danych. Jak radni nie mają zaufania to nic nie stoi na przeszkodzie, aby zmienić Skarbnika na osobę, która będzie robiła to rzetelniej. Rzetelniej tego robić nie może, niż robiła to do tej pory.

Odnośnie zmniejszenia dotacji na dodatki mieszkaniowe i zmniejszenia lub zwiększenia planu to sprawa była jasna już w czerwcu, kiedy dokonano zmian w budżecie i dostosowano dochody i wydatki do faktycznie otrzymanej dotacji. Dotacje na dodatki mieszkaniowe są przekazywane w okresach kwartalnych i ujęto w takiej wysokości, w jakiej została przyznana. Biorąc jednak to, że przy konstrukcji budżetu na 2003 roku założono dotację na dodatki mieszkaniowe w kwocie 750 tysięcy złotych to było tylko jej pobożne życzenie. Każdy radny też wiedział, że wydatki na dodatki mieszkaniowe są zaplanowane w wysokości otrzymanej dotacji i nie było z tego robionej tajemnicy. Już dzisiaj może powiedzieć, że prawdopodobnie nie zaplanuje 1 miliona złotych na dodatki mieszkaniowe w 2004 roku, bo nie będzie skąd wziąć pieniędzy. W pierwszej kolejności są zobowiązania z tytułu obsługi długu. Wszystkie dotacje, które przychodzą na dotacje do dodatków mieszkaniowych są automatycznie wprowadzane do budżetu miasta i przekazywane do Spółdzielni Mieszkaniowej, ZGKMWiK itd. Jeżeli radny zechce łaskawie zobaczyć na dochody i wydatki w dodatkach mieszkaniowych to różnica pomiędzy dotacją a zaplanowanymi wydatkami jest realizowana z własnych dochodów. Chciałaby, aby realizacja dodatków mieszkaniowych była na poziomie otrzymanej dotacji, ale tak nie jest i radny dokładnie o tym wie. W I półroczu na 500 tysięcy wypłaconych dodatków dotacja wynosi 285 tysięcy złotych. Różnica jest pokrywana z własnych dochodów i jest to kosztem innych wydatków. Kosztem dużej ilości faktur, które leża niezrealizowane w segregatorach i są już zaległości 3 miesięczne w ich realizacji.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - z tabeli, o której wspominał radny Marian Auron jasno wynika, że jest to realizacja dochodów wg ich pochodzenia. Ujęte tam 285 tysięcy złotych to dotacja z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego. Cała ta dotacja w 100% , jak raczy radny przeczytać i zrozumieć, została przekazana na dodatki mieszkaniowe. Dlatego jest rozbieżność między planem a dotacją, bo tabela przedstawia źródła pochodzenia. Dotacja na dodatki mieszkaniowe jest szybko przekazywana i nie jest trzymana na lokacie.

Pani Halina Chomicz - Skarbnik Gminy Miasta Sejny - uważa, że konstrukcja budżetu i ustalanie planu dochodów nie jest tematem dzisiejszej sesji. Nie tak łatwo jest zaplanować dochody i wydatki budżetowe bo trzeba spełnić wiele parametrów, aby budżet był przyjęty i realizowany.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - dzisiejsza sesja nie jest poświęcona ocenie I półrocza, a jest to sprawozdanie z dochodów i wydatków za I półrocze 2003 roku.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - odnośnie umorzenia rat przez ABB Centrum Informatyki to radny powinien dobrze pamiętać, że w swoim wystąpieniu powiedział o umorzeniu przez ABB dwóch rat po 29.200 złotych każda. Daje to kwotę 58.400 złotych. Myśli, że radny Marian Auron ma taki zapis w informacji, którą otrzymał w materiałach na dzisiejszą sesję.

Sprawa umorzenia kwoty 25 tysięcy złotych przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Białymstoku została załatwiona odmownie ze względu na to, że pożyczka została zaciągnięta w 1997 roku i ówczesny Zarząd Miasta nie poinformował Funduszu o zmianie terminu oddania do użytku oczyszczalni ścieków, zgodnie z terminem, który był podany w umowie kredytowej. Nie zostały dotrzymane warunki umowy i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie mógł dokonać umorzenia.

Bardzo trudno jest zaciągnąć kredyt w wysokości 400 tysięcy złotych na pokrycie zobowiązań wymagalnych. Zanim dotrze się do banku z propozycją udzielenia kredytu dla Miasta Sejny to już jest tam informacja o niewypłacalności miasta i o tym, że jest tytuł komorniczy. Większość banków ma w statucie, że nie może udzielić kredytu w sytuacji, kiedy na koncie jest tytuł komorniczy.

Odnośnie dofinansowania w kwocie 3 tysięcy złotych Stowarzyszenia Społeczno-Kulturalne Sejny to w dniu wczorajszym tj. 28 sierpnia 2003 r. Pan Piotr Witaszczyk przyniósł pismo w sprawie dofinansowania Stowarzyszenia. Pismo te skierował do Pani Skarbnik.

Nie może odpowiedzieć na pytanie odnośnie psów bo nie rozumie o co radnemu chodzi.

Na dzień dzisiejszy nie uda się wykonać budżetu w wysokościach ujętych w planie. Będą czynione dalsze próby sprzedania mieszkań komunalnych. Chodzi o budynek przy ulicy Zawadzkiego, który został wyremontowany i może nastąpić sprzedaż mieszkań znajdujących się w tym bloku. Do sprzedania jest kilka działek komunalnych, ale nie ma większego zainteresowania. Takie zainteresowanie było przed dokonaniem podziału. Na rynku nieruchomości jest nie tylko spadek cen, ale i zastój ze sprzedażą.

Oświetlenie ulic to podczas przedwczorajszej wizyty w Białymstoku rozmawiał w Wydziale Rozwoju Regionalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego. Usłyszał, że pieniądze na oświetlenie ulic są i nie będzie problemu z ich pozyskaniem w ramach refundacji. Wykonanie jest duże bo w tym roku zostały opłacone zobowiązania za listopad i grudzień 2002 roku.

Odnośnie prac interwencyjnych to zgodnie z tym co odpowiedział radnemu na Komisji Bezpieczeństwa Publicznego, Handlu i Ochrony Środowiska chciał jak najmniej osób zatrudnić w ramach prac interwencyjnych, ale wyjątkowa sytuacja, jaka wytworzyła się w Sejnach w temacie bezrobocia spowodowała (wzrost bezrobocie i zwiększenie się ubóstwa) nie sposób było odmówić tych najpilniejszych prac. Należy to traktować jako prace socjalne. Dodatkowo, ogromną pomocą służył Powiatowy Urząd Pracy tworząc prace publiczne.

Zobowiązania miasta są bardzo duże. Regionalna Izba Obrachunkowa na bieżąco kontroluje działania miasta. Ta kontrola odnośnie Sejn jest większa niż w stosunku do innych jednostek bo i sytuacja jest wyjątkowa. Miasto otrzymało opinie o realizacji budżetu za I półrocze 2003 roku i jest ona pozytywna. Odczytał całą uchwałę RIO w Białymstoku w sprawie opinii o realizacji I półrocza 2003 roku (uchwała RIO w załączeniu).

Z braku dalszych głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - zamknął dyskusje w tym punkcie obrad.

Do pkt 7.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - przedstawił projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta Sejny na 2003 rok. Zaznaczył, że projekt uchwały był dyskutowany na wszystkich Komisjach Rady Miasta i został pozytywnie zaopiniowany.

Radni jednogłośnie przyjęli uchwałę w sprawie zmian w budżecie Miasta Sejny na 2003 rok (uchwała w załączeniu).

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - chce podziękować w imieniu pracowników interwencyjnych za podjęcie tych zmian. Sytuacja w mieście jest bardzo trudna i myśli, że radni powinni bardziej wyrozumiale podchodzić do tematu bezrobocia i osłon socjalnych. Należy wrócić do dyskusji w marcu 2003 r. przy podejmowaniu uchwały budżetowej. Każdy zabierający głos mówił o biedzie, a dzisiaj prace interwencyjne przeszkadzają. Dla wielu domów jest to jedyna forma utrzymania i przeżycia.

Do pkt 8.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej oraz uchwalenia budżetu Miasta Sejny. Temat był dyskutowany na wszystkich Komisjach Rady Miasta i zgłoszone wnioski są już ujęte w projekcie uchwały. Zostały uwzględnione jako autopoprawki następujące zmiany:

- w § 3 wprowadzono ust. 3 w brzmieniu:

„ 3. O uwzględnieniu wniosku w planie wydatków budżetowych decyduje Burmistrz Miasta kierując się interesem społecznym i zasadą, że jego realizacja nie spowoduje wzrostu deficytu budżetowego”.

- wprowadza się dodatkowy § 14 w brzmieniu:

1. Burmistrz Miasta przedstawia Radzie Miasta i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku informację o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze w terminie do dnia 31 sierpnia.

2. Informacja, o której mowa w ust. 1 powinna zawierać dane w formie tabelarycznej i opisowej w szczegółowości nie mniejszej jak uchwalona uchwała budżetowa.

Radny Marian Auron - jest tu pewna niekonsekwencja bo w poprawkach do uchwały został wprowadzony § 14 a już on jest w projekcie uchwały. Uważa, że ulec muszą dalsze paragrafy w proponowanej uchwale.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - jest to słuszna uwaga i pozostałe paragrafy ulegną zmianie.

Radna Barbara Łuba - zastanawiała się nad zmiana w § 3, ale uznała, że jest to i tak uznaniowe i Burmistrz Miasta postąpi według własnego uznania, np.: jeżeli zaproponuje, aby zabrać 20 tysięcy złotych dla Klubu Sportowego „Pomorzanka” i dać te pieniądze dla ZGKMWiK w Sejnach to Burmistrz Miasta może powiedzieć, że nie jest to społecznie uzasadnione.

Rada Miasta jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej oraz uchwalenia budżetu Miasta Sejny (uchwałą w załączeniu).

Do pkt 9.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - zwrócił się do Sekretarza Gminy Miasta Sejny o wprowadzenie do podjęcia uchwały w sprawie powołania zespołu opiniującego zgłoszonych kandydatów na ławników.

Pani Aleksandra Kaklin - Sekretarz Gminy Miasta Sejny - w roku bieżącym mija kadencja ławników do Sądu Rejonowego i Sądu Okręgowego. W związku z powyższym Prezes Sądu Okręgowego wystąpił do Przewodniczącego Rady Miasta z pismem informującym o ilości wybieranych ławników. Z pisma tego wynika, że do Sadu Rejonowego w Suwałkach należy wybrać 15 ławników, w tym do orzekania w Wydziale Pracy i Ubezpieczeń Społecznych - 5 ławników. Do Sądu Okręgowego w Suwałkach należy wybrać - 8 ławników, w tym do Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych - 2 ławników. To, że będą wybierani ławnicy na nową kadencję zostało rozpropagowane poprzez wywieszenie informacji na tablicy ogłoszeń i wysłano pisma do sejneńskich zakładów pracy, stowarzyszeń i związków zawodowych. termin zgłaszania upłynął z dniem 31 lipca 2003 roku a wybór powinien być dokonany do końca października. Ustawa o sądach powszechnych mówi, że przed wyborem ławników rada gminy powołuje zespół opiniujący. Prezes Sądu Okręgowego w Suwałkach wystąpił z pismem do Przewodniczącego Rady, w którym zgłasza do tego zespołu sędziego Jacka Przyguckiego.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - przypomniał, że z tym tematem zostali radni zapoznani na poszczególnych Komisjach Rady Miasta i przedstawił projekt uchwały w sprawie powołania zespołu opiniującego zgłoszonych kandydatów na ławników. Zaznaczył, że na posiedzeniach Komisji przegłosowany został wniosek, który proponuje, aby zespół liczył 5 osób.

Radni jednogłośnie opowiedzieli się za tym, aby zespół opiniujący składał się z 5 osób.

Przewodniczący Rady Miasta przypomniał, że inny wniosek Komisji dotyczył sprawy powołania w skład zespołu sędziego Jacka Przyguckiego i Pani Aleksandry Kaklin - Sekretarza Miasta Gminy Sejny. Prosi o przegłosowanie tych kandydatów.

Radna Barbara Łuba - uważa, że trzeba zgłosić dalsze kandydatury i później przeprowadzić głosowanie.

Radny Marian Auron - jest podjęta decyzja, że skład zespołu będzie liczył 5 osób i nie można głosować w tej chwili 2 osób. Należy zebrać wszystkie zgłoszenia i przeprowadzić głosowanie. Każdy może podać swoją kandydaturę i nie jest powiedziane, czy pan sędzia wejdzie do tego zespołu. Zostanie ten, kto uzyska największą liczbę głosów.

Radna Barbara Łuba - chce wiedzieć, czy prace tego zespołu są płatne, czy tez nie?

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - prace komisji nie są płatne.

Radni zgłosili do zespołu 5 osób, które wyraziły zgodę na pracę w zespole opiniującym kandydatów na ławników w osobach:

  1. Pan Romuald Jakubowski

  2. Pani Aleksandra Kaklin

  3. Pani Ewa Meyza

  4. Pan Jacek Przygucki

  5. Pan Dariusz Tomczyk

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - Biorąc pod uwagę, że liczba zgłoszonych kandydatów nie przekracza ilościowego składu zespołu, proponuje, aby głosowanie odbyło się na wszystkich kandydatów łącznie. Innych propozycji nie było.

Radni większością głosów ( 11 głosów za, przy 1 głosie wstrzymującym się) podjęli uchwałę w sprawie powołania w skład zespołu opiniującego kandydatów na ławników następujące osoby:

1. Pana Romualda Jakubowskiego,

2. Panią Aleksandr Kaklin,

3. Panią Ewę Meyza,

4. Pana Jacka Przyguckiego,

5. Pana Dariusza Tomczyka.

Uchwała w załączeniu.

Do pkt 10.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - poprosił Panią Krystynę Koneszko o przedstawienie sytuacji na sejneńskim rynku pracy.

Pani Krystyna Koneszko - przedstawicielka Powiatowego Urzędu Pracy - poprosiła o usprawiedliwienie Kierownika PUP w Sejnach , który z powodu bardzo pilnych spraw służbowych nie może uczestniczyć w dzisiejszej sesji. Następnie przedstawiła informację o sytuacji na sejneńskim rynku pracy (informacja w załączeniu).

Radna Barbara Łuba - prosi o podanie kto był kierowany na szkolenia organizowane przez Powiatowy Urząd Pracy i w jakich kierunkach były te szkolenia prowadzone.

Pani Krystyna Koneszko - przedstawicielka PUP - na szkolenia byli kierowani przeważnie absolwenci i były to szkolenia z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej. Szkolenia były organizowane przez Podlaską Fundację Rozwoju Przedsiębiorczości a nabór na te szkolenia prowadziła Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna.

Radny Waldemar Kwaterski - ma prośbę, aby informacja o pracach interwencyjnych i publicznych trafiała do zakładów pracy. Być może będzie więcej chętnych do zatrudnienia pracowników interwencyjnych.

Do pkt 11.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad i poprosił dyrektorów jednostek podległych o przedstawienie sytuacji finansowo-organizacyjnej w swoich zakładach pracy. taka informacja była przedstawiana na sesji kwietniowej, ale być może zaszły jakieś zmiany.

Jako pierwszy informację o sytuacji ZGKMWiK w Sejnach przedstawili Pan Romuald Kisiel - Dyrektor ZGKMWiK w Sejnach i Pani Barbara Bulwin - Główna Księgowa ZGKMWiK (informacja w załączeniu).

Dodał, że nastąpiła zmiana kadrowa w ZGKMWiK w Sejnach. Z funkcji kierownika wodociągów odszedł Pan Leszek Dereń. Połączono dział wodociągów i oczyszczalnię a na kierownika powołano inż. Mariusza Jagłowskiego. pan Leszek Dereń został pracownikiem oczyszczalni ścieków.

Pan Dariusz Tomczyk - Dyrektor Ośrodka Kultury - przystępując do złożenia informacji zaznaczył, że pomimo bardzo trudnej sytuacji finansowej miasta i Ośrodka Kultury rozszerza się jego działalność. Informacja w załączeniu.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - omawiając sytuację finansowo-organizacyjną Ośrodka Kultury w Sejnach chce poinformować, że Ośrodek Kultury w Sejnach wystąpił z inicjatywą o nadanie tytułu Honorowego Obywatela Miasta Sejny profesorowi Józefowi Serafinowi i profesorowi Julianowi Gębalskiemu. Są to ludzie dzięki którym Międzynarodowy Festiwal Organowy Młodych w dalszym ciągu trwa i cieszy się ogromną popularnością. Taki wniosek wpłynął od Ośrodka Kultury w Sejnach. Przedstawia ten wniosek, aby Rada Miasta wypowiedziała się, czy rozpocząć procedurę nadania tytułów Honorowego Obywatela Sejn dla w/w profesorów. Po zakończeniu procedury nastąpi rozpatrzenie wniosków na Komisji Rady Miasta a następnie podjęta będzie uchwała Rady Miasta w tej sprawie. Planuje się uroczyste nadanie tytułów w dniu 3 maja 2004 roku.

Rada Miasta Sejny większością głosów ( 11 głosów za, przy 1 głosie wstrzymującym się) opowiedziała się za przyjęciem wniosku o rozpoczęcie prac nad nadaniem tytułu Honorowego Obywatela Miasta Sejny dla profesora Józefa Serafina i profesora Juliana Gębalskiego.

Radna Barbara Łuba - prosi o podanie co składa się na kwotę zobowiązań w wysokości 25,5 tysiąca złotych?

Pan Dariusz Tomczyk - Dyrektor Ośrodka Kultury - na powyższą kwotę składa się odpis na fundusz socjalny za rok 2002 - 1.400 złotych i za rok 2003 - 5.000 złotych, szkolenie kierowców - 230 złotych, usługa kominiarska - 505 złotych, zabezpieczenie Dni Sejn - 1.714 złotych oraz nagroda roczna dyrektora i jubileuszówka Pana Marka Karpowicza.

Radna Barbara Łuba - co to znaczy 1.714 złotych ochrona Dni Sejn?

Pan Dariusz Tomczyk - jest to zabezpieczenie przez firmę ochroniarska „Dni Sejn”, na która podpisali umowę jako współorganizatorzy imprezy.

Informacje o sytuacji finansowo-organizacyjnej Szkoły Podstawowej Nr 2 w Sejnach przedstawiła Pani Renata Czeszkiewicz - Dyrektorka Szkoły Podstawowej Nr 2 - informacja w załączeniu.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - poinformował radnych i pogratulował Pani Renacie Czeszkiewicz nominacji na Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 2 w Sejnach na kolejne 5 lat.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - w imieniu całej Rady Miasta złożył Pani Renacie Czeszkiewicz serdeczne gratulacje i życzył wytrwałości na tym trudnym stanowisku.

Pani Beata Dźwilewska - Dyrektorka Przedszkola Nr 1 w Sejnach - przedstawiła sytuacje finansowo-organizacyjną w Przedszkolu Miejskim Nr 1 w Sejnach (informacja w załączeniu). Zaznaczyła, że w tak trudnej sytuacji finansowej miasta utrzymanie Przedszkola Nr 1 w Sejnach jest wielkim obciążeniem, dlatego tez składa w imieniu pracowników i rodziców podziękowania za utrzymanie placówki.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - w imieniu Rady Miasta życzył również wytrwałości i spokojnej pracy.

Pan Krzysztof Tur - Dyrektor Gimnazjum Nr 1 w Sejnach - przedstawił informacje o sytuacji finansowo-organizacyjnej (informacja w załączeniu).

W swojej wypowiedzi zwrócił uwagę na fakt, że sprawa podwyżek płac dla nauczycieli został załatwiona, ale od 2 lat nie było regulacji płac pracowników administracyjno-obsługowych. Zaprosił radnych na uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego.

Radny Waldemar Kwaterski - ma prośbę do dyrektorów szkół, aby maksymalnie skrócić uroczystości, w których poczty sztandarowe maja stać nieruchomo w postawie na baczność. Był już przypadek, że jedna z uczennic, która była w poczcie sztandarowym zemdlała.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - podziękował wszystkim dyrektorom za złożenie informacji i życzył wytrwałości w realizacji zadań w tak trudnej sytuacji finansowej miasta.

Do pkt 12.

Pan Ryszard Gałdzewicz - Zastępca Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach - przeprosił w imieniu Komendanta Powiatowego PSP, że nie może osobiście przedstawić informacji, ale pilne obowiązki służbowe na to nie pozwoliły. Następnie przedstawił informację o sytuacji przeciwpożarowej na terenie Miasta Sejny (informacja w załączeniu).

Do pkt 13.

Odpowiedzi na interpelacje udzielił Pan Jan Stanisław Kap - Burmistrz Miasta Sejny. Stwierdził, że w dniu dzisiejszym została dostarczona odpowiedź na interpelacje dla radnego Mariana Aurona i zgodnie z jego wolą przedstawi odpowiedzi na 2 pierwsze interpelacje.

„ 1. W dniu 27 czerwca 2003 roku radnemu nie udostępniono faktur i umów dotyczących ul. Łąkowej i Jeziornej oraz ul. Konopnickiej, Głowackiego, Grodzkiej, Przyrzecznej i Broniewskiego dlatego, że pod nieobecność w tym dniu Burmistrza Miasta (urlop), posiadająca te dokumenty p. Skarbnik musiała skontaktować się ze swoim przełożonym, aby uzyskać pozwolenie. Radny - pracujący na dwóch kierowniczych stanowiskach - powinien wiedzieć, że na każde udostępnienie wszelkich materiałów musi być zgoda przełożonego. Po telefonicznym skontaktowaniu się ze swoim przełożonym pani Skarbnik starała się skontaktować z Panem w miejscach pracy, ale nie mogła Pana radnego zastać”

.

„ 2. Podczas nieobecności Burmistrza Miasta w Urzędzie Miasta Sejny kieruje Urzędem p. Sekretarz. Realizuje zadania zgodnie z jej zakresem obowiązków”.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - radni, którzy tego sobie życzą otrzymają odpowiedzi na interpelacje zgłoszone przez radnego Mariana Aurona przy materiałach na następną sesję.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - uważa, że radni powinni zapoznać się z odpowiedziami bo jest w nich bardzo ważny punkt, dotyczący przepompowni na ulicy Parkowej. Na poprzedniej sesji wyjaśnił, że remont przepompowni zamknął się kwotą 60.758 złotych i wprowadzona została do realizacji aneksem Nr 3 i ujęta harmonogramie robót. Została wprowadzona do harmonogramu po przeprojektowaniu ulicy Łąkowej i Jeziornej. Zaznaczył, że 1996 roku PROEKO Warszawa robiło projekt kanalizacji około 90% miasta i uznał wraz z wykonawcą, że ten projekt jest niewydolny. Po przeprojektowaniu, koszt inwestycji bez zmniejszania zakresu robót, obniżył się o 538.874 złotych.

Pani Janina Strzyżewska - Radca Prawny Urzędu Miasta Sejny - rozumie, że radny Marian Auron przyszedł do Pani Skarbnik jako radny. Należy zaznaczyć, że każdy radny ma takie same prawa, jak każdy inny obywatel tego miasta i dostęp do informacji publicznej. Problem jest jednak w tym, co należy określić jako informacje publiczne. Z interpelacji wyczytała, że chodziło o udostępnienie faktur, co jej zdaniem nie należy do informacji publicznej. Można byłoby dyskutować o udostępnieniu umów i w jakim zakresie. Rozumie, że Pani Skarbnik mogła się zastanawiać co można udostępnić radnemu i w tej sprawie chciała skontaktować się z Burmistrzem Miasta. Odnośnie faktur i rachunków to w Radzie Miasta jest taki organ, jak Komisja Rewizyjna, która ma plan kontroli i jak ma kontrolę w swojej pracy to może wszystko sprawdzić. Jak takiego przedsięwzięcia nie ma w pracach Komisji to Rada Miasta może go w każdej chwili wprowadzić na wniosek radnego.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - przedstawił odpowiedzi na interpelacje zadane podczas dzisiejszych obrad Rady Miasta:

1).Przekazywanie uchwał Rady Miasta odbywa się następująco. Pan Lech Koneszko przekazuje w ciągu 7 dni zainteresowanej jednostce czy zakładowi pracy treść uchwały i jest to potwierdzone na uchwale, że nastąpił jej odbiór.

Radna Barbara Łuba - ma prośbę do Dyrektora ZGKMWiK w Sejnach, aby treść uchwały, jeżeli dotyczy to odbiorców usług prowadzących działalność gospodarczą, przesłać do zainteresowanych. Chodzi o to, że przywożący nieczystości płynne na oczyszczalnię nie wiedzieli od kiedy jest podwyżka ich przyjęcia. Nie jest tych osób dużo a więc nie będzie to duży.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - na pozostałe interpelacje, zgodnie z wolą radnego Mariana Aurona odpowie na piśmie.

Do pkt 14.

W sprawach różnych zostały poruszone następujące zagadnienia:

1.Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - przedstawił pismo Starosty Powiatowego w sprawie wytypowania przedstawiciela Rady Miasta Sejny do Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sejnach (pismo w załączeniu). Zaznaczył, że w poprzedniej kadencji w Społecznej Radzie SP ZOZ reprezentował Radę Miasta Pan Jan Stanisław Kap - Burmistrz Miasta. Tak się składa, że przedstawicielami poszczególnych gmin w poprzedniej kadencji Społecznej Rady SP ZOZ byli wójtowie a więc proponuje, aby Radę Miasta Sejny reprezentował Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap.

Rada Miasta Sejny większością głosów ( 11 głosów za, przy 1 głosie wstrzymującym się) opowiedziała się za wytypowaniem Pana Jana Stanisława Kapa - Burmistrza Miasta Sejny jako przedstawiciela do Społecznej Rady Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sejnach (uchwała w załączeniu).

2.Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - przedstawił pismo, które przyszło do Rady Miasta w sprawie wyrażenia zgody na wypowiedzenie warunków umowy o pracę i płacę dla radnej Rady Miasta Pani Małgorzaty Gruda w związku z reorganizacja Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej i dostosowanie jej do Zarządzenia Ministra Zdrowi z dnia 30 kwietnia 2003 r. (pismo wraz z załącznikami w załączeniu).

W tej sprawie rozmawiał z Panią Ireną Grygucis i radną Małgorzata Gruda, która w tej chwili przebywa na zwolnieniu lekarskim.

Ze swojej strony chce zaproponować, aby dyskusję i decyzje w tej sprawie odłożyć do następnej sesji Rady Miasta. Chodzi o to, aby na sesji była obecna osoba zainteresowana. Jeżeli Rada Miasta przyjmie powyższą propozycję to pismo o takiej treści skieruje do Powiatowego Inspektora Sanitarnego - Pani Ireny Grygucis. Chce też zaznaczyć, że zapraszał Panią Irenę Grygucis na sesje Rady Miasta, aby przedstawiła powyższy problem i odpowiedziała na ewentualne pytania radnych, ale odmówiła przybycia.

Radna Barbara Łuba - z pisma wynika, że jest to zmiana stanowiska pracy.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - jest to zmiana stanowiska pracy, ale związana jest ze zmniejszeniem wynagrodzenia o około 200 złotych, bo tyle wynosi wysokość dodatku funkcyjnego. Uważa, że po wysłuchaniu zainteresowanych i opinii prawnej Rada Miasta podejmie decyzję.

Rada Miasta Sejny jednogłośnie opowiedziała się, aby decyzję w sprawie pisma Powiatowego Inspektora Sanitarnego o wyrażenie zgodny na wypowiedzenie warunków umowy o pracę i płacę radnej Małgorzaty Gruda odłożyć do następnej sesji i podjąć ją po wysłuchaniu zainteresowanej.

3.Przewodniczacy Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - przedstawił pismo radnego Jacka Kozakiewicza, które zostało złożone jako interpelacja, ale interpelacja nie jest i dotyczy zakazu zatrzymywania się na ulicach powiatowych i wojewódzkich (pismo w załączeniu). Pismo zostanie skierowane do rozpatrzenia przez Komisję Bezpieczeństwa Publicznego, Handlu i Ochrony Środowiska Rady Miasta.

4.Przewodniczacy Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - przedstawił pismo w sprawie IV Pielgrzymki Samorządowców i Parlamentarzystów Województwa Podlaskiego, która odbędzie się 14 września 2003 r. Wszystkich zainteresowanych prosi o zgłoszenie się do Biura Rady Miasta celem odebrania stosownych zaproszeń (pismo w załączeniu).

5.Radny Marian Auron - chce poinformować radnych, że w dniu 7 sierpnia 2003 r. Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - wystąpił z pismami do Dyrektora Oddziału PKO BP i Przewodniczącego Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej w Sejnach w sprawie ujawnienia jego dochodów. Odczytał pismo skierowane do Dyrektora Oddziału PKO BP (pismo w załączeniu).

Chce zaznaczyć, że zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym zadaniem przewodniczącego rady jest wyłącznie organizowanie pracy rady i prowadzenie obrad. Zgodnie z ustawa Pan Przewodniczący nie posiada kompetencji do reprezentowania Rady i występowania do instytucji i osób trzecich. Chce teraz zadać Przewodniczącemu Rady Miasta kilka pytań i żąda na nie odpowiedzi:

1). Czy sporządzenie pisma z dnia 7.08.03 r. kierowanego do Dyrektora Oddziału PKO BP S.A. w Suwałkach, w którym Pan zapytuje o kwestie związane z moim stosunkiem pracy w PKO BP S.A. było wyłącznie z inicjatywy własnej przewodniczącego, czy też było to działanie z innymi osobami?

2). Czy jako Przewodniczący Rady Miasta posiada Pan stosowne uprawnienia do występowania w imieniu Rady Miasta do innych organów, w tym do pracodawców poszczególnych radnych, z zapytaniami nie związanymi z funkcjonowaniem Urzędu Miejskiego, a dotyczącymi stosunku pracy, w tym wynagrodzenia (jeżeli posiada Pan takie uprawnienia to proszę podać ich podstawę) art. 231 kk?

3). Czy w stosunku do innych radnych (niż ja) zwracał się Pan Przewodniczący do innych pracodawców z podobnej treści zapytaniami?

4). Jakiemu celowi miało służyć sporządzenie i wysłanie pisma do Dyrektora Oddziału PKO BP S.A. w Suwałkach oraz Przewodniczącego Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej w Sejnach i jacy mieszkańcy mieli rzekomo zapytać o podniesione w piśmie kwestie?

5). Ilu interesantów Pan Przewodniczący przyjął w ramach dyżuru podczas kadencji Rady i czy jest prowadzony rejestr przyjęć interesantów?

6). Jaki związek ma mieć pełnienie przeze mnie funkcji radnego z pieniędzmi otrzymanymi z wynagrodzenia z innych tytułów niż mój udział w Radzie Miejskiej?

7). Czy gdyby znał Pan wysokość moich wynagrodzeń w PKO BP S.A. i Spółdzielni Mieszkaniowej w Sejnach to podałby Pan te dane mieszkańcom miasta - którzy rzekomo (jak pisze Pan w pismach) domagali się tego?

8). Jaki przepis prawny dał Panu uprawnienia do tego, aby ujawnić Dyrektorowi Oddziału PKO BP S.A. w piśmie z dnia 7.08.03 r. informację o tym, że nie złożyłem oświadczenia majątkowego, a więc informacje, z którą Pan jako Przewodniczący Rady Miasta zapoznał się pełniąc w/w funkcję (art. 266 § 1 kodeksu karnego)?

9). Czy wie Pan co to jest tajemnica służbowa?

10). Czy wie Pan, że kwestie ściśle związane ze stosunkiem pracy, jak wysokość wynagrodzenia, posiadanie zgodny przełożonych na łączenie funkcji kierowniczych stanowi tajemnicę służbową?

Pragnie również zaznaczyć, że zgodnie z art. 25 ustawy o samorządzie gminnym radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Nadmienia też, że zgodnie z art. 23 i 24 kodeksu cywilnego jego dobra osobiste pozostają pod ochroną prawa cywilnego.

Na zakończenie swojej wypowiedzi odczytał i złożył na ręce Przewodniczącego Rady Miasta pisemną rezygnacje z funkcji Przewodniczącego Komisji Bezpieczeństwa Publicznego, Handlu i Ochrony Środowiska Rady Miasta Sejny (rezygnacja w załączeniu).

Na zadane pytania odpowiedzi udzielił Pan Andrzej Mocarski - Przewodniczący Rady Miasta :

1). wysłanie pism do pracodawców to wyłącznie jego inicjatywa jako Przewodniczącego Rady Miasta,

2). oświadcza, że nie występował w imieniu Rady Miasta tylko jako Przewodniczący Rady Miasta i jako radny,

3). nie było wystąpień w stosunku do innych radnych, którzy nie złożyli oświadczeń,

4). radny chyba sobie żartuje, że poda jacy interesanci byli w tej sprawie. Przyjmuje interesantów i nie pisze, że na skargę przyszedł przysłowiowy Kowalski i powiedział to i to,

5). nie liczy ilu interesantów było w trakcie pełnienia dyżurów. Interesanci składają swoje skargi nie tylko podczas przyjęć interesantów, ale podczas zwyczajnych spotkań na ulicy. O wiele spraw jest pytany przez ludzi na ulicy,

6). nie rozumie pytania nr 6 więc nie odpowie,

7). jeśli zaszłaby potrzeba to by podał wysokość zarobków,

8). odnośnie podania, że nie zostało złożone oświadczenie to nie jest to żadna tajemnica. Jako przewodniczący ma prawo to podać.

9). wie co to jest tajemnica służbowa,

10). wie, że był przepis, który mówił, że nie można pracować w 2 zakładach bez zgodny kierownika zakładu. Wie, że teraz przepis się zmienił i otrzymał na piśmie odpowiedź Dyrektora PKO BP S.A. i odwoła się od tego pisma z prośbą o podanie odmowy w formie postanowienia, aby była możliwość odwołania się. Uważa że Pan Marian Auron jest nie tylko radnym, ale i pełni funkcje kierownicze tj. Prezesa Spółdzielni Mieszkaniowej i Kierownika Ekspozytury PKO BP S.A. Jest Pan osobą publiczną i ludzie maja prawo wiedzieć jakie są wynagrodzenia tej osoby. Nie wnika w to, że część radnych nie złożyła oświadczeń bo to jest ich osobista sprawa, ale przez ludzi w ramach przyjęć interesantów była wyeksponowana tylko osoba radnego Mariana Aurona i dlatego było tylko jedno wystąpienie.

Radny Marian Auron - wystąpienie było ostemplowane pieczęcią nagłówkową Przewodniczącego Rady Miasta i w podpisie jest pieczątka Przewodniczącego Rady Miasta, a więc nie występował jako radny. Jest to wystąpienie w imieniu Rady.

Chce zapytać, czy Przewodniczący Rady Miasta zdaje sobie sprawę, że ujawniając informację dla Dyrektora PKO BP S.A., czyli osobie nieuprawnionej jest przestępstwem w myśl art. 266 § 1 kodeksu karnego. W piśmie tym podżegał Pan Przewodniczący Dyrektora PKO BP S.A. do ujawnienia tajemnicy służbowej w postaci podania wysokości wynagrodzenia i posiadania lub nie posiadania zgody na łączenie funkcji kierowniczych. Jest to przestępstwo z art. 18 § 2 kodeksu karnego w związku z art. 261 § 2 kodeksu karnego.

Oczekuje odpowiedzi bo to co się dzieje nie ma nic wspólnego z praca Rady Miasta. Nie jest w tej Radzie „czarną owcą”. Pracuje już 38 lat i nie może sobie pozwolić, aby jako jedyny w tej Radzie , który zabiera głos , który coś chce się dowiedzieć stał się ofiarą do gnębienia. Na 1,5 etatu pracuje 32 lata . W okresach wcześniejszych sprawował różne funkcje, był radnym i Przewodniczącym Rady Miejskiej i nikt nie zapytał o pracę w drugim zakładzie. Dlaczego Pan Przewodniczący sam się nie przyzna do tego, że pełniąc funkcję Przewodniczącego Rady Miasta, za którą pobiera dietę, pobierając emeryturę i prowadząc działalność gospodarczą dodatkowo zabierał pół etatu w szkole pracując jako nauczyciel. Nie chce przedstawiać innych radnych (w dniu dzisiejszym nieobecnych), którzy sprawują funkcje kierowniczą w innym zakładzie. Nie chce być wyjątkiem w tej Radzie.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - chce powiedzieć, że w szkole nie pracował na pół etatu tylko miał 6 i 8 godzin i to jest sprawa dyrektora, który zatrudnia nauczyciela. Nie miał nic do ukrycia i złożył stosowne oświadczenie.

Radny Waldemar Kwaterski - też jest osobą niepokorną i doświadczył na sobie i do dzisiaj doświadcza, bo jest sprawa sądowa z jego przełożonym. Wie, co to znaczy powiedzieć swoje zdanie , które jest niewygodne komuś, kto ma władzę .Jest zszokowany tym co usłyszał. Może powiedzieć, że zawiódł się i nie spodziewał się takich podchodów i szykan w stosunku do radnych. Jeszcze raz chce zaznaczyć, że zaznał tego na swojej osobie i nie wie co trzeba zrobić w Sejnach, aby stać i powiedzieć swoje zdanie bez narażenia się na szykany od osób, które mają wpływ na danego pracownika czy radnego. Należy zastanowić się głębiej dokąd ta Rada zmierza. Szanuje każdego, zna też radnego Mariana Aurona, którego można za wiele rzeczy ganić lub nie, ale wystąpienie Przewodniczącego Rady do pracodawcy jest naganne. Nie spodziewał się, że tak postąpi Przewodniczący Rady Miasta w stosunku do radnego. Prosi, aby w przyszłości nie używać metod z czasów ubecji czy esbecji, które niszczą ludzi aktywnych. W Sejnach najlepiej jest zniszczyć ludzi aktywnych.

Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - chce też dodać, że otrzymał pismo od Rady Powiatowej SLD w Sejnach, które było kierowane do Wojewody Podlaskiego w sprawie pełnienia 2 kierowniczych funkcji przez radnego Mariana Aurona przy tak dużym bezrobociu w m. Sejny. Więc inicjatorów tego wystąpienia było więcej.

Radny Waldemar Kwaterski - na zakończenie chce podać przykład, którego sam doświadczył. Skrytykował swego zwierzchnika Pana Starostę za to, że Centrum Powiadamiania Ratunkowego będzie tworzyć w Suwałkach. W dniu dzisiejszym Zastępca Powiatowego Komendanta Państwowej Straży Pożarnej w Sejnach powiedział, że Centrum Powiadamiania Ratowniczego będzie w Sejnach. Za tym kryją się miejsca pracy. Miał odwagę to powiedzieć i za to toczy się od półtora roku sprawa w sądzie. Od półtora roku jest „gnojony” psychicznie. Ten kto nie był „gnojony” przez swojego pracodawcę nie wie co to znaczy być wykańczanym psychicznie. Przeciągane są sprawy sądowe, rzucaniem tematów do sądu i powoływaniem świadków. Mówi to jako człowiek, który zna ból innego człowieka, który jest słusznie lub niesłusznie skarcony. Jest zaskoczony, że Przewodniczący Rady Miasta jako pedagog i autorytet moralny wielu uczniów w ten sposób daje przykład jak się pracuje i potrafi się niszczyć radnych, którzy mają cokolwiek do powiedzenia.

Radny Zdzisław Daniłowicz - Przewodniczący Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej w Sejnach - ma też przygotowana odpowiedź dla Pana Przewodniczącego, ale ze względu na powtarzanie się tematów czy wypowiadanych frazesów stwierdza, że takiej informacji udzielić nie może. Uważa, że takie pisanie jest naganne. Przypomina też, że Przewodniczący Rady Miasta powiedział, że będzie się starał łączyć a nie dzielić. Słuchając wypowiedzi Burmistrza Miasta to można odnieść wrażenie, że to wszystko układa się w całość. Jest to wszystko bardzo czytelne. Jest przykro z tego powodu.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - ma rację radny Zdzisław Daniłowicz, że jest przykro bo jest telefon od radnego Mariana Aurona do pracownika kadrowego z pytaniem czy Burmistrz Miasta bierze diety, jak wyjeżdża do Warszawy. Pani radna Barbara Łuba powiedziała, że powiadomione zostaną odpowiednie instytucje. To jest rzeczywistość w jakiej ta Rada się obraca. Od 5 lat nie wziął ani jednej diety za wyjazdy służbowe. Radna w okresie sprawowania funkcji przez poprzednia skarbniczkę regularnie donosiła informacje do odpowiednich instytucji, co nie przeszkadza i nie dziwi. Radni Miasta Sejny panowie Marian Auron i Zdzisław Daniłowicz stwierdzają, że Miasto może zbankrutować, podamy do komornika. To są fakty i radny Waldemar Kwaterski ma racje zadając pytanie, dokąd ta Rada zmierza. Radni mówią niech Miasto zbankrutuje i przysyłają komornika.

Radny Zdzisław Daniłowicz - chce powiedzieć, że ten sam będzie komornik, tylko z innej strony.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - z jakiej strony będzie komornik? Jeżeli zajeżdża się do każdego banku a tam był już telefon, aby nie udzielać miast kredytu. Są telefony do Wydziały Regionalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego. Powiedział na sesji, że otrzymamy materiał na pomosty a już jest telefon do Nadleśnictwa Głęboki Bród z pytaniem czy prawdą jest, że mamy otrzymać za darmo materiały na pomosty. Trzeba się zastanowić dokąd zmierzamy, bo to są poważne problemy.

Radny Marian Auron - chce wiedzieć, w którym momencie złamał prawo, czy radny nie ma prawa interesować się życiem Urzędu i nie ma prawa pytać? Ze słów Burmistrza wynika, że takiego prawa nie ma i ma siedzieć i milczeć.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - nikt nie powiedział, że radny ma milczeć, ale jaki związek mają jego wyjazdy na studia podyplomowe z pytaniem radnego. Jeżeli jeździł w piątek to brał urlop i ani grosza nie wziął od 5 lat za delegacje służbowe, a radny Marian Auron wydzwania do pracownika, choć mógł spytać bezpośrednio, czy pobieram diety za podróże służbowe. Nie może być tak, że placówce radny lub mieszkaniec miasta wchodzi w akta księgowe bez żadnej drogi grzecznościowej czy służbowej. Tak było też ze sprawa wycinki drzewa na ulicy Zawadzkiego. O godzinie 7.00 przyjeżdża radny Marian Auron zbulwersowany, że wycięto 3 drzewa. W pewnym momencie sam był zdeorientowany ile tych drzew ścięto. Okazało się, że ścięto tylko 1 drzewo, zgodnie z wcześniejszą decyzja. Przed rozmową z Burmistrzem Miasta radny już sprawdził u pracownika na ścięcie ilu drzew została wydana decyzja. Powinno być odwrotnie. Należało przyjść do Burmistrza i zapytać, czy może sprawdzić na ścięcie ilu drzew zostało wydane pozwolenie, a radny przychodzi i stwierdza, że już sprawdził i decyzja jest na ścięcie 1 drzewa a ścięte zostały 3 drzewa. Tak pracuje w radzie radny Marian Auron.

Radny Marian Auron - został wprowadzony w błąd przez swojego pracownika, ale po dokładnym sprawdzeniu telefonicznie przeprosił Burmistrza Miasta za powstałą pomyłkę.

Pan Burmistrz mówi o komorniku, ale nie mówi, że w dniu 26 lipca 2003 r. otrzymał propozycje ugody ze Spółdzielni Mieszkaniowej i do tej pory nie dał na to odpowiedzi. Nie ma odpowiedzi i będzie, że Spółdzielnia Mieszkaniowa jest znowu niedobra. Zaległości w stosunku do Spółdzielni Mieszkaniowej są już w granicach 400 tysięcy złotych łącznie z odsetkami i kosztami. W tym piśmie Spółdzielnia Mieszkaniowa proponuje umorzenie odsetek

Pani Halina Chomicz - Skarbnik Gminy Miasta Sejny - niestety, zgodnie z propozycją ugody są potrzebne gwarancje bankowe.

Radny Marian Auron - zgadza się, ale jest jeszcze napisana inna możliwość do rozpatrzenia. Chodzi o dokonanie takich zmian w budżecie, aby zabezpieczyć pieniądze na spłatę zobowiązań. Rada musi podjąć taką uchwałę i zobowiązać Burmistrza Miasta do jej wykonania. Jak będzie taka uchwała to automatycznie zdejmuje komornika. Chodzi o to, aby miał gwarancję, że będzie zapis w budżecie o przeznaczeniu pieniędzy na dodatki mieszkaniowe. Może powiedzieć, że od września nie będzie już mógł spać spokojnie bo trzeba będzie puścić ciepło, w tym dla kilku budynków komunalnych. Nie zapłacił jeszcze za węgiel, który otrzymał w marcu br. i ma dług w stosunku do TRANSBUDU w wysokości 400 tysięcy złotych. Nie może czekać aż ludzie wywiozą go na taczkach za brak ciepła. Wszystko jest bez echa i tylko szuka się winnych. To prowadzi w ślepy zaułek. Być może część radnych z drugiej strony otworzy oczy, bo w dniu wczorajszym jeden z radnych (nie będzie mówił nazwiska bo nazwiska są chronione) powiedział, że w tych tabelkach i cyfrach nie orientuje się, ale wszedł do koalicji i będzie podnosił rękę tak, jak wszyscy. Jest to niesumienne w stosunku do mieszkańców, którzy mogą znaleźć się w sytuacji trudnej bo upadnie Urząd. Również jednostki podległe będą w sytuacji bez wyjścia. Trzeba na sytuacje spojrzeć z innej strony niż dotychczas i szukać wyjścia.

Radna Barbara Łuba - jeżeli Burmistrz Miasta wraz ze swoimi pracownikami nie może udzielić rzetelnej informacji na zadana interpelację tj. zgodnej z zadaną interpelacja to poprosi o to odpowiednie organy i tego nie ukrywa. Zgłoszona interpelacja dotyczy ludzi i jest to interes społeczny. Ludzie chcą dostać pieniądze bo muszą zakupić książki dla dzieci, czy dokonać innych zakupów. Dyrektorzy szkół przytakują i mówią, że jest bardzo dobrze, ale nauczyciele zgłaszają się do radnych i mówią o potrzebie otrzymania pieniędzy z socjalnego.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - chce powiedzieć, że wszystkie należne świadczenia dla nauczycieli zostały przekazane i wypłacone.

Radna Barbara Łuba - już drugi rok są niezgodne z prawem naliczenia funduszu socjalnego. Nie ma też tych pieniędzy na zobowiązaniach. Świadczy to, że złożone została nierzetelne sprawozdanie za 2002 rok bo były złe naliczenia. To, że świadczenia nie wpłynęły na konto nie znaczy to, że nie musiano dokonać naliczenia. Chciała tylko wiedzieć jaka kwota miała być naliczona, a jaka wpłynęła na konto funduszu socjalnego. Odpowiedź otrzymała jak dziecko i w związku z tym poprosi organy, które to wyjaśnią. Chciałaby też, aby Burmistrz Miasta wyjaśnił społeczeństwu, jak to się stało, że gospodarka komunalna miała rok temu 40 tysięcy zysku a teraz ponad 370 tysięcy strat. W I kwartale miała być zapłacona ulica Łąkowa i do dziś nie jest zapłacona. Tu trzeba powiedzieć prawdę a nie okłamywać społeczeństwa.

Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - nie jest to żadne okłamywanie. Było porozumienie, że zapłata za ulicę Łąkowa nastąpi w I kwartale tego roku, ale jest porozumienie przesuwające termin. Chce zaznaczyć, że do końca czerwca zostały spłacone 4 kredyty, które podpisywała radna Barbara Łuba. Myśli, że będą porządkowane dalsze sprawy finansowe i wyjdzie się z tego, co zostało pozostawione przez poprzedników.

Pan Romuald Kisiel - Dyrektor ZGKMWiK w Sejnach - musi powiedzieć, że w takiej atmosferze niezgody bardzo ciężko się pracuje. Przez cały czas szuka się tylko „haków” i cała energia idzie nie tam, gdzie powinna. Na ostatniej sesji była przedstawiana sprawa cen za usługi komunalne w stosunku do innych miast. W telewizji kablowej podano to, co mówiła jedna z radnych, że w ZGKMWiK w Sejnach są najwyższe ceny w regionie. Chce powiedzieć, że ceny usług w Sejnach są jednymi z najniższych w regionie i to przy sprzęcie, który nie powinien już pracować. Świadczy to też o tym, że ludzie w tym Zakładzie potrafią pracować. Nigdy nie będzie dobrze w ZGKMWiK w Sejnach bez pomocy Rady Miasta. Ze swojej strony robi wszystko, aby w Zakładzie działo się jak najlepiej, ale taka informacja w prasie czy kablówce odpowiednio nastawia ludzi do Zakładu. Ludzie to słysząc mówią, że z ZGKMWiK w Sejnach jest tragedia. Może ta tragedia była, ale w tej chwili wszystko się krystalizuje. Załoga zrezygnowała z niektórych świadczeń i utożsamia się z tym Zakładem. Jak przyszedł do ZGKMWiK w Sejnach to nie było nawet szpadla i sprężyny do udrażniania kanalizacji sanitarnej. Ludzie byli narażeni na wielkie niebezpieczeństwo bo bez masek wchodzili do studzienek, w których mógł być gaz. Robi się wszystko, aby nie podwyższyć cen za usługi i spowodować, że straty będą rosły. Chce podać ceny usług w sąsiednich miastach. Za wywóz 1 m3 nieczystości płynnych : Przedsiębiorstwo Komunalne w Suwałkach 36,40 złotego + VAT, „Czyścioch” - 36,30 zł + VAT, Augustów - 45,- złotych a Sejny 24,85 złotego. Więc gdzie są te najwyższe ceny w Sejnach? Nie są to najwyższe ceny i należałoby je troszeczkę podnieść, aby każde gospodarstwo 4 osobowe zapłaciło 4 - 5 złotych więcej. Nie jest to kwota duża dla każdego gospodarstwa a ZGKMWiK w Sejnach mógłby być inaczej zarządzany. Na pokrycie różnicy nie ma pieniędzy w budżecie miasta i koło się zamyka. Chce też podać ceny 1 m3 nieczystości stałych: Zakład Komunalny Suwałki - 18,25 zł, „Czyścioch” - 17,00 zł , Augustów - 13,00 zł a w Sejnach - 10,54 złotego. Po ostatniej podwyżce wody, ZGKMWiK w Sejnach też nie jest najdroższy w regionie, bo w Augustowie jest 1,90 zł , w Ełku - 1,82 zł woda i 3,60 zł ścieki, w Gołdapi woda dla przemysłu jest po 2,00 zł a ścieki po 5,00 zł. W Sejnach od 1 września br. woda będzie kosztowała 1,80 zł a ścieki 2,85 zł. Jak widać po przedstawionych cenach komuś zależy, aby cały czas ZGKMWiK w Sejnach był źle przedstawiany. Chciałby, aby media informowały społeczeństwo właściwie bo zależy mu na dobrej opinii Zakładu.

6. Burmistrz Miasta - Pan Jan Stanisław Kap - poinformował radnych, że samorząd Augustowa zaproponował wspólny wyjazd do Włoch. Augustów współpracuje z miastem włoskim i obok tego miasta jest miasteczko porównywalne z Sejnami, które zadeklarowało chęć nawiązania współpracy. Chodzi o wymianę młodzieży, wymianę kulturalną itp. Chce skorzystać z tego wyjazdu i zorientować się na miejscu, czy taka współpraca jest możliwa. Brał pod uwagę to, że jest darmowy transport bo samochód jest opłacony przez Augustów. Będzie to w dniach 4 - 9 września 2003 r. Jak uda się nawiązać porozumienie z miastem włoskim to będzie łatwiejszy dostęp do środków pomocowych, mając za partnera miasto z państwa byłej Unii Europejskiej. Jest to miasto w północnych Włoszech. Nie ukrywa, że będzie chciał zorientować się o możliwości pracy sezonowej dla ludzi z Sejn. Będzie to jego pierwsza delegacja, którą rozliczy.

7. Pani Halina Chomicz - Skarbnik Gminy Miasta Sejny - chce powiedzieć, że niepełny odpis na zakładowy fundusz socjalny jest naruszeniem ustawy. Jest to zagrożone karą przez Państwową Inspekcję Pracy. Miała jednak do wyboru z tych samych pieniędzy, dokonać wypłat wynagrodzeń pracowniczych czy odprowadzić na fundusz socjalny to wybrała wypłatę wynagrodzeń. Przez cały poprzedni rok, z braku środków finansowych, trzeba było wybierać, który wydatek zrealizować. Może też powiedzieć, że i w tym roku nie będzie pełnego odprowadzenia funduszu socjalnego. Jeżeli na koniec roku nie będzie wypłaty wynagrodzeń dla pracowników samorządowych i rządowych, być może i w przedszkolu to innego wyjścia nie ma. Jak nie ma z czego wypłacić wynagrodzeń to musi ponieść ryzyko kary i nie naliczyć funduszu socjalnego w pełnej wysokości. Jeżeli na sesji Rady Miasta przez cały czas będzie dyskusja o właściwym lub niewłaściwym odprowadzeniu funduszu socjalnego z ubiegłego roku to i tak pieniędzy nie przybędzie.

Radna Barbara Łuba - prosi, aby Pani Skarbnik odpowiedziała, kto pisał odpowiedzi na złożoną przez nią interpelację i dlaczego było to robione w formie zbywania radnego.

Pani Halina Chomicz - Skarbnik Gminy Miasta Sejny - odpowiedzi na interpelacje pisała osobiści i prosi, aby nie odbierać tego jako zbywanie radnego.

Radna Barbara Łuba - uważa, że można było odpisać, że na zakładowy fundusz socjalny powinno się odprowadzić taką kwotę a odprowadzono tyle, ile było możliwe. Dostała jednak odpowiedzi, z których nic nie wynika. Chce, aby poważnie traktować radnych i udzielać prawidłowych odpowiedzi na interpelacje.

Do pkt 15.

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady Miasta - Pan Andrzej Mocarski - zamknął obrady IX Sesji Rady Miasta wypowiadając następujące słowa:

„Zamykam obrady IX Sesji Rady Miasta Sejny”.

Protokołował: Przewodniczący Rady Miasta

Lech Koneszko Andrzej Mocarski

23

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miasta w Sejnach

Wytwarzający/odpowiadający: Lech Koneszko

Wprowadzający: Lech Koneszko

Data modyfikacji: 2003-11-05

Opublikował: Jan Lupo

Data publikacji: 2003-11-05